Rabu, 27 Mac 2019

MASA DEPAN, JANGANLAH BERUNDUR DULU….

Salah satu kepantangan dalam perjuangan ialah merajuk dan mudah mengalah kepada cabaran yang mendatang.

Perjuangan ibarat sebuah bas yang sentiasa bergerak menuju destinasi yang disasarkan dan ia tidak akan berhenti semata-mata untuk menunggu mereka yang merajuk atau mudah mengalah itu terubat calar di hatinya.

Tidak sedikit berlaku dalam lipatan sejarah negara dan dunia mereka yang merajuk atau mudah mengalah akhirnya ditinggalkan begitu saja oleh sebuah perjuangan.

Jika Anwar Ibrahim merajuk dan mudah mengalah selepas episod 1998 dahulu, beliau pasti tidak berada sekali lagi dalam kedudukan untuk menjadi Perdana Menteri sekarang ini.

Anwar telah membuktikan bukan saja di dunia bebas beliau melawan, bahkan di dalam penjara pun semangat melawannya tidak pernah mengurang.

Jika Anwar merajuk dan mudah mengalah, isterinya Dr. Wan Azizah Wan Ismail tentu tidak terfikir untuk menggapai kedudukan sehingga ke jawatan Timbalan Perdana Menteri ketika ini.

Jika Anwar merajuk dan mudah mengalah, Nurul Izzah ketika ini mungkin hanya seorang suri rumah atau pekerja profesional biasa saja.

Hakikatnya, disebabkan Anwar tidak pernah merajuk, jauh sekali mudah mengalah, malah menggegarkan negara dengan slogan “lawan tetap lawan” sejak 1998 itulah yang menjadikan keseluruhan episod politik negara telah berubah seperti mana yang disaksikan dunia pada hari ini.

Tun Mahathir Mohamad ketika namanya tidak berapa dipersetujui oleh pihak-pihak tertentu dalam PH sebagai calon Perdana Menteri sebelum PRU14 lalu pernah merajuk sehingga lari ke London membawa diri.

Beliau kemudian telah dipujuk oleh Nurul Izzah yang turut sama terbang ke London menemuinya.
Jika Tun Mahathir terus merajuk dan mudah mengalah, beliau tentu ketika ini tidak mampu duduk sebagai Perdana Menteri buat kali kedua.

Merajuk dan mudah mengalah telah dibuktikan adalah suatu kerugian, bukan saja dalam perjuangan, tetapi juga kehidupan.

Lantaran itu, adalah suatu tindakan yang malang apabila Nurul Izzah mengumumkan beliau sudah patah hati dan memaklumkan tidak mahu bertanding lagi dalam pilihanraya akan datang nanti.

Nurul Izzah telah mengorbankan masa remajanya untuk memenuhi tuntutan perjuangan akibat penganiayaan dan kezaliman terhadap bapa dan keluarganya, maka setelah perjuangan itu membuahkan hasil dengan tumbangnya BN sekarang, tentu saja suatu perbuatan sia-sia dengan keputusannya mengumumkan mahu mengundur diri itu.

Apa juga cabaran, termasuk daripada bekas diktator yang menyebabkannya patah hati, segala itu haruslah dihadapi dengan tenang dan matang.

Semua itu adalah rencah-rencah perjuangan belaka. Tun Mahathir yang berubah watak antara sebelum dan selepas mendapat kuasa tidak harus dijadikan alasan untuk mengendur atau mudah mengalah.

Apatah lagi setelah dewasa dan matang dengan perjuangan yang diceburinya sejak zaman remaja, Nurul Izzah kini disebut-sebut sebagai antara aset paling layak untuk menjadi Perdana Menteri suatu hari hari nanti.

Kalau ibunya, Dr. Wan Azizah adalah wanita pertama berjaya memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri, Nurul Izzah adalah calon wanita pertama di negara ini yang dilihat akan menjadi Perdana Menteri.

Sejak bergelar puteri reformasi lagi, tidak sedikit sumbangannya dalam memberi inspirasi kepada rakyat pelbagai kaum untuk terus berjuang dan menceburi dunia politik demi menyelamatkan negara ini.

Dengan sudah melibatkan diri dalam dunia politik sejak remaja, faham erti penindasan, penganiayaan, kesusahan dan penderitaan, Nurul Izzah barangkali mampu menterjemahkan sesuatu yang lebih bermanfaat untuk rakyat suatu hari hari nanti.

Berdasarkan itu, adalah suatu kerugian yang tiada taranya dengan keputusan Nurul Izzah mahu mengundurkan diri itu.

Demi masa depan negara ini, beliau perlu menarik balik keputusan mahu berundur itu.  

Tiada ulasan: