Ahad, 31 Disember 2017

Menyorot 2017, benarkah semua okey?

DETIK DAILY

 
Oleh

SEKITAR dua minggu lalu, saya berkesempatan duduk bersembang dengan Steve Schale yang menjadi tetamu kepada seorang teman. Mat saleh ini, menurut laman wikipedianya, adalah orang yang bertanggungjawab memberikan kemenangan kepada mantan presiden Amerika, Barack Obama di wilayah Florida.

Steve menghabiskan masa lebih sejam bersembang dengan beberapa orang aktivis parti politik, berkongsi pengalaman dimarahi Bill Clinton, serta memberi sudut pandangnya sendiri tentang politik Malaysia; sebuah negara yang kian disayanginya; meski isterinya tidak begitu suka.

Sepanjang satu jam itu, hanya satu sahaja ayatnya yang sehingga hari ini terngiang di telinga saya yang pekak sebelah - “Sure there’s traffic (jam), but there are roads.”

Itu disebutnya ketika menggambarkan kempen menyebarkan kepalsuan kononnya negara ini tidak menanggung masalah yang terlalu besar.

“Ya lah memang jalanraya sesak, tetapi kan ada jalanraya.” Mujur dia tidak sebut, ‘syukurlah Malaysia masih aman’.

Proses menjaja ilusi ‘kita okay’ ini sedang giat dijalankan di saat kita semua rancak bersiap sedia menuju pilihan raya. Andaian bahawa negara tidaklah seteruk yang disangka. Apa nak kalut?
Ilusi ini kemudiannya diperkukuh dengan keriuhan untung besar portal beli belah Lazada yang dilaporkan mengaut laba berjumlah RM1 bilion (US$ 250 juta) sempena ‘revolusi online’ syarikat itu.

Apa yang teruknya ekonomi Malaysia? Rakyat masih boleh ‘shopping’ sakan di Lazada, beratur membeli iPhone baru, malah bergaduh kerana sepasang kasut. Itu belum mengambil kira populasi yang melazimi kedai kopi mahal, makan di restoran selang sehari, dan berjimba setiap hujung minggu. Bukankah kita sebenarnya okay?

Ye ke awak okay?

Sebenarnya kita perlu melihat negara dengan sudut pandang yang lebih luas untuk mengukur okay atau tak okay umat Malaysia.

Malaysia punya populasi sekitar 30 juta, dengan pekali Gini tahun lalu menyaksikan agihan pendapatan isi rumah yang semakin baik. Perdana Menteri, suami Rosmah Mansor, memberitahu kita dalam pembentangan Belanjawan 2018 bahawa angka pekali Gini negara pada tahun 2009 (ketika beliau mengambil alih pemerintahan) pada angka 0.441 telah mencecah 0.399 pada tahun lalu.

Untuk konteks, pekali Gini adalah nilai yang kita gunakan bagi mengukur kesenjangan ekonomi. Semakin menghampiri nilai 0, semakin kecil jurang ekonomi. Sebalik jika semakin menghampiri nilai 1, semakin luaslah jurang kaya miskin.

Jika kita mengambil kira persepsi angka pekali Gini itu sahaja seperti yang dibentang Najib Razak, nescaya benarlah ilusi bahawa semuanya okay. Bahkan keadaan sejak 2009 sehingga kini, bertambah-tambah okay. Tapi takkanlah kita ini bangsa yang hanya tahu telan propaganda tanpa usul periksa, kan?

Daripada populasi 30 juta itu, berapa peratus sebenarnya yang menikmati kopi mahal setiap hari dan bertolak-tolak merebut beli telefon canggih? Berapa peratus yang duduk di puncak piramid pendapatan dengan gaji sebulan cukup untuk memberi makan fakir miskin selama dua tiga tahun (bahkan lebih lagi)?

Berapa peratus pula yang masuk kategori miskin, miskin bandar, dan menetap di tangga 40% paling rendah di piramid pendapatan dan minum kopi 434 Muar tiga kali ulang guna satu uncang? Adakah mereka juga okay?

Bagaimana dengan peniaga kecil atau pekerja yang membawa pulang lebih sedikit daripada kadar upah median RM2,000 sebulan? Bagaimana kalau gajinya RM2,050 dan tinggal menyewa di rumah PPR yang tuannya orang politik bawa kereta besar hasil kutip sewa daripada marhaen yang berhijrah ke bandar dari kampung halaman demi sesuap nasi? Adakah dia okay?

Bagaimana pula dengan peniaga kecil yang tidak boleh menaikkan harga jualan dan terpaksa menyerap kos cukai GST? Pulang ke rumah anak minta duit bayar yuran sekolah, tak boleh cakap tak ada duit, meski siang tadi pun sudah mengikat perut. Hari hujan, jual air tak laku. Adakah dia okay?
Bagaimana kalau kita beritahu pakcik ini bahawa cukai yang dibayar adalah kerana kerajaan tidak punya duit lagi, kerana kerajaan telah terpaksa menjamin pinjaman sebuah syarikat yang namanya 1MDB?

Syarikat itu baru tempoh hari membayar sekali lagi sejumlah besar wang kepada dana berdaulat Abu Dhabi, yang sebelumnya dulu telah dibayar ke sebuah syarikat lain dengan nama yang hampir serupa. Bayaran itu lesap tidak terganti lagi.

Bagaimana kalau kita beritahu orang di Pekan, Pahang bahawa ada satu menara baru sedang naik di tengah kota Kuala Lumpur yang bakal mengalahkan ketinggian menara berkembar Petronas? Pastilah mereka bertepuk tangan, menyangkakan kita semua okay belaka. ‘Syukurlah Malaysia masih aman’.

Nah, sekarang beritahu orang di Pekan, kerusi parlimen disandang almarhum Tun Razak bahawa menara tinggi yang baru itu bukan milik orang Malaysia, meski didirikan atas namanya. Beritahu orang Pekan bahawa menara itu milik orang Indonesia, dan lihat bagaimana air muka mereka berubah.

Alang-alang kita sudah beritahu itu, khabarkan juga bagaimana Felda hilang sebidang tanah di Kuala Lumpur. Sambil menjeling rumah mereka di tanah rancangan yang sudah tidak memberi hasil sawit lagi.

Khabarkan juga kepada kawan kita di Sabah dan Sarawak tentang bagaimana di Semenanjung akan ada landasan keretapi baru, ECRL namanya; menganjur dari Pantai Timur hingga hujung Pelabuhan Klang. Beritahu bagaimana gemilang majlis pelancaran projek itu, yang didanai wang orang kaya dari Tanah Besar China.

Lebuhraya Pan Borneo mereka masih belum siap. Ternyata janji tidak menurap jalanraya sejak pilihanraya entah bila. Adakah mereka okay? Ya, mereka air bersih pun belum tentu ada.

Sungai buat tadah air minum dan punca air buat membasuh perlu diasingkan. Tangki biru 1Malaysia tidak ada isi. Hujan bukan takdir ditentukan parti politik. Beritahulah yang mereka itu okay. Dikejarnya kau dengan sumpit.

2018

Tahun baru ini akan mengusung pertembungan politik yang paling dahsyat dalam sejarah. United Malays National Organisation akan menghadapi pilihanraya dengan penuh gaya, menabur janji dan wang berbakul-bakul supaya kita terpesona dan mengekalkan mereka di kursi kuasa.

UMNO akan terus berkuasa, mungkin untuk seribu tahun lagi, sejajar seruan presidennya. Ia akan terus berkuasa jika kita kekal terpesona dan tertipu dengan ilusi bahawa segalanya okay sahaja.

Hakikatnya, kita tidak okay. Ya mungkin benar, ada sekelumit dua kebahagian yang kita kecapi, sesaat dua kita girang gembira. Tetapi kalau UMNO tidak ada, alangkah lebih bahagianya kita.
Bayangkan sebuah negara tanpa UMNO. Ya, itulah dia Malaysia baru. Malaysia tanpa United Malays National Organisation. Itu baru okay 
 
 

Tiada ulasan: