Ahad, 31 Disember 2017

2018, tahun untuk BN?

DETIK DAILY

 
Oleh Muhammad Shamsul Abd Ghani

SHAH ALAM - Tahun 2018 akan menyaksikan satu pertarungan politik yang sengit antara BN, Pakatan dan Pas,demikian menurut pemerhati politik tanah air.

Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, Walaubagaimanapun beliau menjangkakan BN akan terus mengekalkan kuasa.

"Dan kemungkinan besar BN akan mendapat semula mandat dua pertiga dalam PRU14," katanya

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan tarikh PRU14, akan diadakan sebelum Jun 2018.

Kata Najib, semua orang tahu, pemerintahan BN ada 'limit time', iaitu tidak boleh lewat daripada Jun.
Jika dihitung mengikut peraturan, Dewan Rakyat sekarang akan terbubar secara automatik pada 24 Jun 2018.

Kemudian ada 60 hari lagi untuk SPR adakan PRU-14.

Dalam pada itu menyentuh mengenai senario politik pembangkang, katanya pembangkang mungkin berhadapan dengan suasana malap.

"Tun Dr Mahathir dan penyokongnnya juga dijangka akan menghadapi laluan sukar dalam kehidupan politik, kerana 2018 dijangka tidak memihak kepada beliau dan kemungkinan pembubaran Pakatan Harapan antara sesama komponen mungkin terjadi," katanya.

Sementara itu, Md Shukri juga menjangkakan pada tahun hadapan diramalkan berlakunya  satu pertembungan di Timur Tengah melibatkan Arab Saudi, Iran dan Israel.

Katanya, konflik berpanjangan akan membawa kepada situasi sukar dalam prospek pertumbuhan ekonomi global.

"Dasar antarabangsa di amalkan oleh Trump akan membawa konflik global di bukan sahaja di Timur Tengah tetapi juga akan melibatkan Asia Timur," jelasnya.

Mengulas lanjt, katanya, Malaysia perlu bersedia berhadapan situasi global yang tidak menentu akibat sindrom Trump itu.

Dalam pada itu, katanya, Malaysia perlu berhati-hati dalam soal kos sara hidup, termasuk dalam soal peluang penawaran pekerjaan baharu, ini akan menjadi soal berterusan di tahun 2018 selagi pertumbuhan peluang kerja di sektor swasta tidak seiring dengan pertambahan penduduk warganegara yang semakin ramai.-S/H 
 
 

Tiada ulasan: