Sabtu, 2 Februari 2013

PKR mahu Musa jawab dakwaan pegawai Filipina


MALAYSIA KINI


 
Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman digesa menjawab dakwaan para pegawai Filipina bahawa beliau campurtangan dalam urusan penghantaran pulang seorang suspek yang dikehendaki negara itu.

Timbalan presiden PKR Azmin Ali berkata perkara itu merupakan kepentingan awam dan ketua menteri mesti menjawabnya kerana ia boleh menjejaskan kredibilitinya.

NONEMusa, katanya, mesti tampil menyatakan sama ada terdapat kebenaran dalam dakwaan bahawa suspek tersebut, Manuel Karingal Amalilio (kiri) juga merupakan anak saudaranya.

Tambahnya, begitu juga sama ada atau tidak beliau ada kaitan dengan keputusan pihak polis untuk campurtangan dalam penghantaran Amalilio ke Filipina.

Azmin mengingatkan Musa bahawa sikap berdiam diri dalam hal ini boleh menimbulkan tanggapan sebagai pengakuan bersalah memandangkan akhir-akhir ini beliau sangat vokal dalam akhbar (mengenai isu-isu lain).

Sementara itu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa polis membantu Manila membawa suspek ke muka pengadilan.

"Proses sewajarnya mesti dipatuhi dan Amalilio mesti diberikan perbicaraan yang adil," katanya dalam satu kenyataan semalam.

"Pihak polis Malaysia mesti bertindak selaras dengan undang-undang dan tidak harus dilihat mengambil arahan dari tuan politik," tambahnya.

Jumaat lepas, Setiausaha Dalam Negeri Filipina Mar Roxas menuduh Musa menyekat cubaan untuk membawa Amalilio pulang ke Filipina.

Amalilio dikehendaki oleh Manila kerana didakwa menipu lebih 15,000 orang yang membabitkan 12 bilion peso (RM895 juta). Presiden Filipina Benigno S Aquino III telah berikrar untuk membawa Amalilio ke muka pengadilan.

Tiada perjanjian ekstradisi

Menurut Setiausaha Keadilan Filipina, Leila de Lima, Amalilio diambil oleh pihak berkuasa Malaysia 10 minit sebelum dia dijadual menaiki penerbangan ke Filipina.

NONEEmpat ejen Biro Penyiasatan Nasional (NBI) Filipina mengiringi Amalilio
pada masa itu. Mereka tidak diberikan alasan yang "jelas dan boleh diterima" untuk campurtangan, kata de Lima (kiri).

Ketua Polis Sabah, Hamza Taib telah menafikan dakwaan bahawa Amalilio dikaitkan dengan Musa dan menjelaskan bahawa deportasi itu dihentikan kerana prosedur tidak diikuti.

Beliau juga mendakwa bahawa pihak berkuasa Filipina tidak membuat permintaan untuk membawa pulang Amalilio. Tidak ada perjanjian ekstradisi antara Malaysia dan Filipina dan dengan itu ia tidak terikat dengan sebarang permintaan untuk ekstradisi.

Menurut The Star, Amalilio telah ditangkap di Ranau, Sabah Khamis lepas kerana didakwa memegang pasport Filipina palsu.

Amalilio juga mendakwa dia warganegara Malaysia, tetapi Manila telah berhujah ia tidak penting kerana ejen NBI telah membawa dokumen, termasuk sijil kelahiran, untuk membuktikan suspek sememangnya rakyat Filipina.

Media blackout


Dalam perkembangan terbaru, pihak berkuasa Filipina membisu bagi mengelakkan menjejaskan usaha untuk membawa pulang Amalilio.

Menurut akhbar Manila Standard Today, de Lima berkata laporan media di Kota Kinabalu telah menyumbangkan kepada situasi semasa.

"Saya rasa laporan media - terutama di Kota Kinabalu - menyumbang kepada apa yang telah berlaku. Itulah penilaian kami.

"Sekarang, kita memilih untuk berada di pihak yang selamat dan berhati-hati. Berhentilah melaporkan mengenainya untuk seketika bagi memudahkan proses tersebut," beliau dipetik sebagai berkata.

Sementara itu, jurucakap bagi Presiden Filipina Edwin Lacierda berkata adalah "tidak baik" untuk Filipina mendedahkan setiap langkah mereka.

"Saya rasa ia adalah bijak bagi kita untuk tidak mendedahkan setiap langkah sesuatu operasi."

289 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   201 – 289 daripada 289
Tanpa Nama berkata...

Amalilio dikehendaki polis Filipina kerana didakwa menipu lebih 15,000 orang membabitkan 12 bilion peso.

Tanpa Nama berkata...

Amalilio turut dikatakan sebagai anak saudara Musa, tetapi dinafikan oleh polis Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Menurut laporan tersebut, Amalilio yang memiliki Futures Group dilaporkan mengaku sebagai warganegara Malaysia dan menggunakan nama alias Mohammad Suffian Saaid.

Tanpa Nama berkata...

Amalilio ditangkap oleh imigresen Malaysia pada 22 Januari lalu kerana menggunakan pasport Malaysia dan kad pengenalan palsu.

Tanpa Nama berkata...

Hamza Taib berkata proses dan peraturan untuk deportasi Amalilio tidak lengkap, oleh itu mereka menahan Amalilio.

Tanpa Nama berkata...

Selain itu, Amalilio juga dikehendaki oleh pihak berkuasa Malaysia kerana kesalahan menggunakan identiti palsu.

Unknown berkata...

penjelasan sudah diberikan oleh musa aman...ketua polis saah juga sudha turut memberikan penjelasan..

Unknown berkata...

pihak pembangkang sememangnya tidak melepaskan peluang dan kesempatan untuk mempolitikkan isu ini bagi menjatuhkan imej musa aman..

Unknown berkata...

walau apa pun cubaan pembangkang, rakyat sudah tidak percaya...

Unknown berkata...

tidak perlulah pembangkang mensensasikan isu ini untuk publisiti murah...

Unknown berkata...

dan apa yang pasti, tiada siapa di atas undang2 seperti kata2 musa aman...

joey berkata...

penjelasan sudah dibuat, pembangkang tidak perlu mainkan isu ini.

joey berkata...

Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan bantuan sebanyak RM 120 juta kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) untuk membantu syarikat tersebut menyelesaikan banyak masalah penyelenggaraan yang tergendala akibat tindakan kerajaan negeri Selangor membekukan perbelanjaan modal (CAPEX) syarikat tersebut.

joey berkata...

Sebagai antara pemegang saham terbesar SYABAS iaitu sebanyak 30%, kerajaan negeri Selangor memang mempunyai kuasa untuk menyekat perbelanjaan modal SYABAS melalui 2 wakilnya dalam syarikat pembekal air tersebut.

joey berkata...

Tanpa kelulusan lembaga pengarah, SYABAS memang menghadapi masalah untuk membuat peningkatan sistem bersifat kekal yang boleh membantu syarikat tersebut memberikan perkhidmatan terbaik kepada pengguna mereka di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Kuala Lumpur.

joey berkata...

Alasan kenapa kerajaan PKR Selangor menghalang perbelanjaan modal SYABAS ini tidak sukar nak diagak. Sudah tentu PKR cuba mensabotaj SYABAS agar diakhirnya mereka ada alasan untuk membuktikan kepada rakyat Selangor bahawa SYABAS gagal menguruskan bekalan air di negeri tersebut dengan baik.

joey berkata...

Pendekatan sama pernah digunakan dalam mensabotaj Alam Flora dari menguruskan sisa pepejal negeri tersebut. Kononnya mahal dan perhidmatan tidak memuaskan, tapi bila dia ambil alih, keadaan bertambah teruk lagi, bukan bertambah baik.

joey berkata...

tindakan kerajaan persekutuan menyalurkan bantuan wang sebanyak RM 120 juta terus ke akaun syarikat tersebut, memang membantu SYABAS dalam menyelesaikan semua masalah berkaitan pengurusan kewangannya yang disabotaj kerajaan Selangor.

joey berkata...

tidak hairan kenapa Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim memperlekehkan bantuan kerajaan pusat ini.

joey berkata...

rakyat negeri Selangor sedar dengan permainan kotor PKR Selangor.

joey berkata...

Dalam masa yang sama, membuktikan juga bahawa BN tidak perlu menunggu untuk merampas kembali pemerintahan negeri tersebut dari tangan PKR sebelum boleh menghulurkan bantuan.

mike berkata...

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman kelmarin menyampaikan sejumlah RM1 juta kepada 2,000 penerima yang layak untuk Bantuan Rakyat 1Malayaisa (BR1M) 2.0 dari kawasan Sungai Sibuga dalam parlimen Libaran.

mike berkata...

Pengagihan di Dewan Sri Libaran, Sungai Kayu Batu 7 itu dilakukan berperingkat-peringkat untuk lebih 10,000 penerima yang layak di kawasan itu termasuk pemohon baru BR1M dan golongan bujang. Kira-kira 6,084 orang di Sungai Sibuga yang menerima BR1M 1.0 tahun lepas secara automatik menerima BR1M yang kedua ini.

mike berkata...

Musa yang juga Wakil Rakyat Sungai Sibuga berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memutuskan untuk memberikan BR1M apabila membentangkan Bajet Negara 2013 kerana para pemimpin Barisan Nasional (BN) memberitahu beliau bahawa bantuan itu amat menyentuh hati rakyat.

“Rakyat amat gembira selerpas menerima BR1M tahun lepas dan kami memaklumkan kepada beliau dan berharap akan ada lagi pemberian seumpama itu yang akan datang.

“Kita berterima kasih kepada Perdana Menteri apabila mengumumkan BR1M 2.0 dan bukan itu saja tetpai golongan bujang dan yang belum khawin yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan juga layak,” katanya.

mike berkata...

Sementara itu beliau menegaskan rakyat perlu memberikan sokongan yang tidak berbelah-bagi kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memastikan negeri ini terus menikmati limpahan pembangunan yang pesat sekali gus setanding dengan kemajuan negeri-negeri lain.

Beliau berkata, pemberian BR1M 2.0 itu membuktikan keikhlasan dan keprihatinan kerajaan BN dalam memastikan golongan kurang kemampuan dapat dibantu memandangkan kos sara hidup yang semakin meningkat menyebabkan kerajaan mengambil pendekatan drastik demi mengurangkan beban rakyat.

mike berkata...

Katanya, keprihatinan kerajaan telah membuktikan bahawa segala janji-janji ditepati walaupun pihak pembangkang melempar pelbagai tohmahan dan dakyah tetapi kerajaan terus bekerja bagi membantu rakyat tanpa mengira fahaman mahu pun latarbelakang mereka.

“Inilah bukti keikhlasan kerajaan kita yang sentiasa prihatin terhadap apa jua keperluan rakyat jelata dan pemberian BR1M 2.0 untuk kali kedua ini telah menggembirakan semua orang.

“Saya mendapat maklumbalas positif sejak BR1M yang pertama lagi sehinggalah kali kedua ini …. rakyat nampaknya bersyukur dan gembira kerana sekurang-kurangnya membantu meringankan beban hidup.

mike berkata...

“Sebagai mewakili rakyat negeri ini, saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Datuk Seri Mohd Najib atas keprihatinannya untuk meneruskan BR1M 2.0 ini,” jelasnya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Libaran, Datuk Juslie Ajirol; Adun Gum-Gum, Datuk Zakaria Mohd Edris; Ketua Pergerakan Wanita Umno Sabah, Datuk Armani Haji Mahiruddin; Ketua Pergerakan Pemuda Umno Libaran, Suhaimi Nasir dan Presiden Majlis Perbandaran Sandakan (MPS), Datuk Ir.James Wong serta Timbalan Presiden MPS, Haji Mohd Hamsan Awang Supain.

mike berkata...

Dalam pada itu, Ketua Menteri berkata BN adalah sebuah kerajaan yang bertanggungjawab berikutan setiap janji-janjinya pasti di kota tanpa perlu menunggu lama untuk mengecapi sesuatu pembangunan.

Ini katanya, kerajaan mempunyai seorang pemimpin yang tidak pernah jemu untuk memastikan rakyat terbela menerusi pendekatan turun padang semata-mata untuk kesejahteraan rakyat.

mike berkata...

“Kita bersyukur kerana mempunyai seorang pemimpin seperti Datuk Seri Mohd Najib yang sentiasa prihatin dan mendengar permasalahan rakyat akar umbi. Kalau kita tengok menerusi Bajet 2013, pelbagai pendekatan yang diperkenalkan beliau semuanya menjurus ke arah menyejahterakan rakyat.

“Jadi, rakyat khususnya di Sabah sudah matang berpolitik di mana mereka dapat menilai yang mana baik dan yang mana buruk … kerajaan BN tetap di hati rakyat.

“Pembangkang hanya tahu cakap kosong dengan menjanjikan bermacam-macam janji tetapi kerajaan BN terus berusaha bagi membela nasib seluruh rakyat,” tegas Musa.

jsiput berkata...

PKR is taking advantage of this issue to tarnish Musa image.

jsiput berkata...

Sabah police chief Hamza Taib has already explained that he was the one who stopped the move to send Amalilio to Philiphines due to strict procedure to follow.

jsiput berkata...

The opposition will surely continue to play this issue till election is over.

jsiput berkata...

Opposition are only good at making unrealistic promises to fish votes.

jsiput berkata...

It doesn't matter whether Amalilio is his relative or not, but Musa has no rights to intervene this matter.

mike berkata...

RAKYAT PERLU BIJAK PILIH PEMIMPIN: NAJIB

BEAUFORT: Rakyat perlu bijak menilai pemimpin yang boleh membela kepentingan mereka dan sentiasa menepati janji ketika berkuasa, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

mike berkata...

Beliau berkata rakyat sebaliknya tidak boleh memilih individu yang ketika berkuasa tidak pernah menunaikan janji tetapi apabila hilang kuasa bijak menjaja janji dan memburuk-burukkan kerajaan dan negara.

“Kita tidak boleh pakai pemimpin yang apabila tiada kuasa dia mahu janji, dia jual janji…dia menagih simpati…dia tuduh orang lain kerajaan BN tidak tolong rakyat…

mike berkata...

“Hendak cakap itu mudah tetapi hendak buat itu susah. Ingat, hendak musnah itu mudah tetapi hendak bina itu susah, nak cakap buka mulut sahaja boleh cakap di bibir boleh main janji tetapi janji orang yang tiada kuasa…kita janji apa, kita tepati,” katanya.

Perdana menteri berkata demikian ketika berucap di hadapan kira-kira 20,000 orang pada majlis perjumpaan bersama rakyat sekitar Beaufort di padang pekan itu di sini, kelmarin.

mike berkata...

“Saya amat berterima kasih kepada saudara Isnin (Aliasneh) selaku pemangku Pengerusi Umno Beaufort yang berjaya menghimpunkan begini ramai orang Beaufort dan ini membuktikan siapa kata (pembangkang) boleh tawan Beaufort.

“Pembangkang bermimpi di siang hari untuk tawan Beaufort, Papar, Kimanis dan Tuaran…semua mereka nak tawan tetapi sebenar Sabah tetap dengan BN,” katanya disambut sorakan gemuruh daripada penduduk pelbagai lapisan masyarakat yang hadir.

mike berkata...

Parlimen Beaufort kini diwakili bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin. Pada Julai tahun lepas, Lajim mengumumkan peletakan jawatan sebagai ketua Umno bahagian Beaufort dan mengetuai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) yang menyokong pakatan pembangkang.

Najib yang juga Pengerusi BN berkata rakyat juga perlu menolak pemimpin yang menganggap dirinya lebih besar daripada parti pada pilihan raya umum ini kerana asas perjuangan parti adalah lebih besar daripada kepentingan individu.

mike berkata...

Beliau berkata perkara paling penting ialah perjuangan untuk membela nasib rakyat dan melaksanakan pembangunan demi kepentingan rakyat perlu diteruskan.

“Kita perlu ingat bahawa pemimpin datang dan boleh pergi…patah tumbuh hilang berganti. Kita kehilangan pemimpin tempatan, tetapi dia tidak boleh lebih besar daripada parti.

“Perjuangan masih boleh diteruskan…hendak jalan kita boleh bagi jalan, hendak sekolah boleh diluluskan dan hendak loji air kita boleh luluskan,” katanya.

azman berkata...

penjelasan sudah diberikan, tapi masih ada yang sengaja mainkan isu ini.

azman berkata...

Pembangkang membuat tohmahan tidak berasas kononnya Barisan Nasional (BN) semakin lemah di negeri di bawah bayu namun BN masih bertapak kukuh di Sabah meskipun semua fitnah itu diberikan.

azman berkata...

Jadi perlulah kita lihat dan nilai sendiri akan kejayaan yang telah diberikan oleh kerajaan BN kepada rakyat terutama sekali di negeri Sabah.

azman berkata...

Pembangkang sentiasa mencuri peluang dengan membuat pelbagai tohmahan dengan niat dan matlamat untuk meraih sokongan dan simpati rakyat. Namun sokongan rakyat Sabah begitu hebat sekali dan MCMDKK amat yakin BN akan menempa kejayaan dalam pilihanraya umum 13 nanti.

azman berkata...

Bajet 2013 merupakan bajet terbaik untuk seluruh rakyat Malaysia kerana mengambil kira semua lapisan masyarakat. Semua golongan termasuk warga emas, remaja, orang susah dan pelajar sekolah mendapat manfaatnya. Bajet 2013 Negeri Sabah juga semakin tahun semakin meningkat. Ini kerana kerajaan negeri terus dan terus berusaha demi memberikan sumbangan yang terbaik kepada rakyat di negeri tersebut.

azman berkata...

Ketua Menteri Datuk Musa Aman telah mentadbir negeri Sabah dengan sebaiknya dan menunaikan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Kita dapat nilai sendiri akan pujian diterima daripada ketua audit negara yang mana memuji akan pengurusan kewangan negeri Sabah antara yang terbaik di Negara ini.

azman berkata...

Walaupun pelbagai fitnah dan khabar angin diberikan untuk menjatuhkan Datuk Musa Aman namun semua itu hanya sia-sia kerana apa yang dikatakan semua cumalah cerita kosong semata-mata untuk permainan politik.

azman berkata...

Mereka pembangkang hanya pandai membuat janji tetapi tidak mampu melaksanakan apa yang mereka janjikan kepada rakyat. Fikirkan masa hadapan kita jadi. Pilihan yang terbaik untuk kita adalah Barisan Nasional.

Jason berkata...

Musa Aman reminded the people that Malaysians should be proud of the nation's diversity, and he called on all to remain true to their respective cultures and traditions, and to respect one another across the country.

Jason berkata...

As stated by Musa," "Our unity is Malaysia’s pillar of progress and growth"

Jason berkata...

Sabah Economy is doing well, notably in oil and gas, palm oil and tourism, which feature strongly in Sabah's segment of Malaysia’s Economic Transformation Programme (ETP).

Jason berkata...

Musa reminded the people, however, that the country's economic future hinges on its ability to be creative and to innovate, especially among the young, in order to remain competitive.

Jason berkata...

Musa is well aware that the young have much to offer the nation.Therefore, the Government is committed in supporting school leavers to take up tertiary level courses by bringing higher education closer to the people.

Jason berkata...

government's establishment of relevant learning centres at the Kota Kinabalu Industrial Park, the Sandakan Education Hub and the Kimanis Petroleum Training Centre as offering great opportunities for young people to prepare themselves for the challenges ahead.

Jason berkata...

On the government's on-going distribution of the second phase of the Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M2) and the RM100 to school-going children across the country, Musa called on Malaysians in Sabah to disregard claims made by the Opposition about such aid programmes.

Jason berkata...

The Chinese community in Sabah has nothing to worry about as the state government would continue to support the growth of Chinese schools, temples and cultural activities by granting financial aid for Chinese schools and temples as it has done for many years.

Jason berkata...

During Najib recent visit to Tuaran, he stated that if the people of Sabah continue to support the state and federal governments, they would not only continue to enjoy the existing benefits from development but would also receive more in the future.

Jason berkata...

Najib proudly inform the people that that the national transformation efforts in the form of the Government Transformation Programme and Economic Transformation Programme and other government initiatives are recognised by the world.

Jason berkata...

Hajiji (Minister of Local Housing and Government) cited a few examples during launching of the Nadi Kasih Programme in Tuaran .He stated the RM1.2 million allocated for 2,000 school bags, uniforms, shoes, and stationeries for school children, kitchen supplies and vitamins for 600 families, 200 bicycles for youths, 40 units of wheelchairs for disabled people, health checks and medication for 2,000 people, as well as eye check-up for 1,500 people.

Unknown berkata...

rakyat perlulah menolak pemimpin yang suatu ketika dulu amat berkuasa dalam kerajaan tetapi tidak pernah menunaikan janji malah apabila hilang kuasa menjaja janji bulan dan bintang serta memburuk-burukkan kerajaan.

Unknown berkata...

rakyat haruslah sedar bahawa hanya kerajaan BN saja yang mampu membela nasib rakyat, mengutamakan kepentingan rakyat...

Unknown berkata...

pad apru13 nanti, rakyat perlulah memberikan mandat yang lebih besar kepada kerajaan BN agar segala perancangan pembangunan untuk kepentingan rakyat dapat dilaksanakan dengan lancar.

Jason berkata...

the government had allocated RM46 million to Semporna MRSM this year and hoped more educated generations could be produced in the future.

Jason berkata...

The people were told to not sacrifice their future and that of the country’s by believing in the promises made by the opposition.

Jason berkata...

the people should have an open mind and to think rationally the promises made by the opposition, as well as accusations against the Barisan Nasional (BN) government.

Jason berkata...

“The opposition parties are only good at blaming the government. They deny all the good done by the government when they themselves did nothing to help the people

Jason berkata...

the allies of the opposition pact were not united and the pact was formed merely for purpose of winning an election.

Jason berkata...

The people should exercise wisdom when choosing a government

Jason berkata...

The Rural and Regional Development Minister stated that BN had a planned-development agenda for the people.
The focus of development is not only in the urban areas, as priority will also be given to the rural and interior areas to uplift the income of local residents

Unknown berkata...

The main factor is his failure to manage and move the party machinery at the grassroots level.

Unknown berkata...

Worse conditions for Azmin as Selangor PKR boss when he visits failed to prove its ability to defend and maintain political power in the state Pakatan Haram.

Unknown berkata...

This is actually happening, Anwar Ibrahim said Selangor seriously and all sorts of reasons do not want to be given the so-called joint Punjab GE 13.

Unknown berkata...

Looking at the dismal situation in almost all the branches and twigs of PKR in Selangor, is quite difficult party together PAS and DAP to get a second chance to govern the richest state in Malaysia.

Unknown berkata...

Deep regret that is reflected from the discharge and Head Women's complaints own center, AKA Mom Zuraida Kamarudin Selangor Attach the grumble public Facebook page when PKR members have left the party.

Unknown berkata...

This is due to the weak leadership of James and his failure to bridge and repair the relationship with his political adversary, who is also the Chief Minister, Khalid Stuttering.

Unknown berkata...

As a result of the action of Khalid Anwar and Azmin Stuttering no longer share its aspirations and often bertelagah.Sebagai revenge against Anwar dirty politics that a policy of divide and rule, Khalid Stuttering sabotaging most of the programs in Selangor PKR by blocking funds and financial assistance through government channels.

Unknown berkata...

Believe it or not that is certainly in the case has nothing to do with Musa Aman.

Unknown berkata...

Musa has never stopped anyone to be arrested.

Unknown berkata...

But the success of the State of Sabah in Malaysia Best in State Government Financial Management overcome Selangor, Penang, Kuala Lumpur and even Kelantan prove a DSP Musa Aman is working and experienced.

Unknown berkata...

The state government continues to show remarkable feat when able to maintain a good financial performance in 2011 emerged as one of the next best in financial management across the country.

Unknown berkata...

Based on the audit, the general performance of financial management in the state is good and show a marked improvement.

Unknown berkata...

This situation reflects the state government through state agencies more sensitive to policy and financial regulation in maintaining accountability of financial management and governance.

Unknown berkata...

Not only at the state level, but also at his part in Sandakan was already there are those who want to drop.

Unknown berkata...

The efforts of certain parties to prevent Musa Aman appointed have been developed through 81 Proof.

Unknown berkata...

Attempt to overthrow Musa popularized on certain individual contribution to Sabah Umno RM40 million.

Unknown berkata...

The contribution of RM40 million this be public information in the event of the constituency PRK in 2008. After PRK, the PKR Youth chief to report to the Anti-Corruption Hong Kong (ICAC) that there is corruption between Musa and an individual named Michael Chia.

Unknown berkata...

As a well-known body in the fight against corruption (ICAC) acts open investigation papers (IP), and penyisaat ICAC officers had been in Sabah for over a month to investigate the allegations.

Unknown berkata...

As a result of the investigation, told the Malaysian Parliament found that ICAC found no relationship between DSP Musa Aman to RM40 million as reported, but the money was RM40 million political contribution individuals who requested anonymity to Sabah Umno.

Unknown berkata...

Although the ICAC has been a month in Sabah, investigate every day, youth leader (PKR) is still not satisfied.

«Lebih lama ‹Lebih lama   201 – 289 daripada 289   Terbaru› Baru»