Selasa, 24 Januari 2017

Jangan Salahkan PAS Jika Berlaku Pertandingan Tiga Penjuru – Iskandar






TUDUHAN terkini dari pemimpin PAN adalah Blok Ketiga merupakan proksi BN untuk melemahkan pembangkang.


Tuduhan ini seperti banyak tuduhan-tuduhan dan dakwaan-dakwaan parti itu adalah meleset. Sekiranya terdapat dua pakatan pembangkang maka serangan terhadap BN akan bertambah.

Dengan dua pakatan pembangkang, lebih banyak pendedahan penyelewengan BN yang akan dapat dilakukan. Maka ini tidak mungkin akan menguatkan BN tetapi di sebaliknya akan melemahkannya.

Sementara tentang pertandingan tiga penjuru semasa pilihan raya umum akan datang, PAS juga tidak seharusnya dipersalahkan jika ia berlaku.

Apabila berlaku tiga penjuru kerana parti Pakatan Harapan memasuki kawasan yang dimenangi oleh PAS atau kawasan yang ditandingi oleh PAS pada pilihan raya umum yang lepas, tidak wajar untuk menuding jari kepada PAS.

Adalah tidak masuk akal PAS yang bersalah apabila parti-parti lain yang mengacau kerusi PAS.

Tambahan pula jika konsep dua penjuru ini tidak lagi dihormati oleh parti-parti lain maka kenapa pula PAS perlu menghormatinya?

Saya menasihatkan pemimpin PAN agar hentikan serangan terhadap PAS tetapi tumpukan perhatian kepada usaha-usaha untuk menyelesaikan masalah dalaman mereka.

Kehadiran PAN telah menimbulkan kecelaruan kepada suasana politik negara.

Oleh itu, memang tepat saranan agar PAN bergabung dengan parti lain tetapi bukan dengan PKR seperti yang disarankan. Saya mencadangkan agar PAN bergabung dengan DAP kerana mereka kelihatan lebih rapat dengan DAP.

Jika ini berlaku maka pemimpin-pemimpin PAN boleh diperuntukkan kerusi-kerusi selamat DAP dan ini akan dapat menyelesaikan banyak masalah.

DATUK ISKANDAR ABDUL SAMAD
Pesuruhjaya PAS
Negeri Selangor

Tiada ulasan: