Rabu, 23 Julai 2014

Bolehkah Najib menunjukkan kepimpinan yang berwibawa?






Oleh Ng Kee Seng


Sudah tentu media cetak dan media elektronik yang dikuasai Barisan Nasional mula bersuara dengan laporan The Wall Street Journal (WSJ) pada 20 Julai bertajuk "Penerbangan 17 Memberi Najib Peluang Kedua untuk Menunjukkan Kepimpinan".

Sekarang, kepada mereka yang cepat untuk mengkritik slam dan orang-orang yang mempersoalkan pihak berkuasa, terutama MAS, atas tragedi MH17, siapakah yang cuba meraih kepentingan politik atas kematian 298 orang?

Jika BN dan media yang merasakan laporan itu akan meningkatkan imej Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, teruskan dengan kenaifan itu.

Pada dasarnya, ia bukanlah peluang kedua Najib. Dia masih mempunyai peluang untuk membuktikan dirinya sebagai seorang pemimpin yang berwibawa dan bertanggungjawab dengan mengambil tindakan tegas untuk membetulkan keadaan dalam MAS dengan menyusun semula pengurusan syarikat penerbangan nasional itu.

Bolehkan dia? Bolehkah sesiapa mengambil tanggungjawab untuk MH370 selepas 137 hari?

Mengharapkan Najib untuk mengambil tindakan tegas dan meminta MAS mengambil tanggungjawab untuk MH17 bagai meminta terlalu banyak.

Najib dan Menteri Pengangkutan yang baru dipilih, Datuk Seri Liow Tiong Lai telah menunjukkan mereka tidak bersedia untuk berubah.

Mereka dan pihak berkuasa penerbangan antarabangsa hanya menyalahkan orang-orang yang melepaskan peluru berpandu untuk menjatuhkan Boeing MAS 777 - seolah-olah mereka bebas daripada tuduhan untuk tragedi itu.

Persoalan paling besar adalah kenapa laluan penerbangan atau laluan yang diambil oleh MH17 tidak disekat kerana ia tidak selamat? Pesawat itu dikatakan telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu yang ditembak oleh pemisah pro-Rusia di Ukraine.

Sila jangan memperkecilkan kepintaran rakyat dan terus mendakwa laluan itu selamat dan menyalahkan semua orang-orang yang melepaskan tembakan peluru berpandu.

Sudah tentu ia tidak selamat. Jika ianya adalah selamat, sudah tentu 298 orang di atas kapal MH17 akan selamat tiba di destinasi mereka.

Jika laluan itu selamat, mengapa sekarang, hanya selepas tragedi syarikat penerbangan dilarang daripada menggunakan laluan tersebut ke atas Ukraine?

Mengapa tidak laluan dihalang lebih awal walaupun selepas dua pesawat telah ditembak jatuh oleh pemberontak pro-Rusia?

WSJ melaporkan bahawa Najib mengemudi negara melalui bencana antarabangsa kedua dalam masa kurang daripada lima bulan, memainkan peranan yang lebih langsung dari awal dalam menangani kehilangan MH17 seluruh Ukraine.

Menurut laporan itu, seperti kehilangan MH370 pada 8 Mac terlibat Malaysia dalam pertikaian berlarutan dengan China, kehilangan MH17 mengancam untuk menjerat Malaysia dalam pertembungan dengan Rusia.

" Malaysia mendapati dirinya dalam satu situasi yang telah dengan cepat menjadi satu daripada kepentingan geopolitik,," WSJ memetik kata-kata seorang rapat kepada kerajaan Malaysia.

"Jadi, anda perlu menilai dan pandai dalam apa yang anda katakan dan bagaimana anda bertindak balas."

Menurut laporan WSJ itu, Malaysia dan Rusia telah lama atas terma mesra dengan perdagangan berjumlah AS $ 1.8 bilion (RM5.8 bilion), sebahagian kecil daripada jumlah perdagangan Malaysia dengan US $ 430 bilion pada 2013.

"Najib lebih bertanggungjawab kali ini dan ia merupakan satu perkembangan yang dialu-alukan berbanding dengan krisis MH370 itu," Wan Saiful Wan Jan, Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi, memberitahu WSJ.

Tidak, anda tidak perlukan otak seorang saintis roket untuk mendapatkan kesimpulan ini.

Untuk MH370, Malaysia mempunyai banyak yang disembunyikan. MH17 adalah kes yang mudah dan cara yang paling mudah untuk mengendalikan ia adalah untuk Najib dan sekutunya menyalahkan mereka yang melepaskan tembakan peluru berpandu itu.

Tidak ada orang lain untuk dipersalahkan? Pembuat keputusan dalam pihak berkuasa penerbangan awam antarabangsa dan MAS tidak boleh dipersalahkan kerana gagal untuk melihat risiko yang terbang terlalu dekat dengan sebuah zon perang di mana dua pesawat tentera telah ditembak sebelum MH17?

"Buat masa ini, orang masih menyatakan kemarahan dan tidak menilai bagaimana kerajaan mengendalikan krisis. Tetapi ujian sebenar adalah pada minggu-minggu akan datang apabila orang akan mula untuk menuntut keadilan bagi mereka yang dibunuh, "Wan Saiful dipetik sebagai berkata.

Sama ada mereka yang menembak jatuh MH17 membuat kesilapan atau tidak, mereka telah melakukan pembunuhan beramai-ramai dan perlu dihukum.

Tetapi apa yang pasti pembuat keputusan pihak berkuasa penerbangan awam dan MAS tidak boleh dijangka akan dibebaskan daripada dipersalahkan.

Jadi, Najib dan Liow, apa yang anda akan lakukan terhadap MAS?-http://bm.theantdaily.com

Tiada ulasan: