Khamis, 31 Julai 2014

Angka kematian Gaza cecah 1,232, Israel tiada respon terima genjatan

SELANGOR KINI

 

GAZA: Israel yang masih meneruskan bedilan terhadap beberapa kawasan penempatan di Gaza masih tidak memberi sebarang respon terhadap usul gencatan senjata walaupun Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) melahirkan kesediaan untuk menerima cadangan itu.

Menurut jurucakap perkhidmatan kecemasan, Ashraf al-Qudra pula, serangan tentera Israel yang memasuki hari ke-23 hari ini menyebabkan dua kanak-kanak Palestin terkorban termasuk seorang kanak-kanak kurang upaya di Utara Gaza.

Smoke and fire from an Israeli bomb rises into the air ove Gaza City

Angka korban di pihak Palestin kini terus meningkat menjadikan jumlah keseluruhan kira-kira 1,232 orang awam terkorban dan manakala di pihak rejim Israel pula, 53 askar dan tiga orang awam Israel dilaporkan mati dalam serangan balas termasuk roket dari pejuang Islam. 

Sebelum ini menurut laporan agensi berita AFP, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry berkata, Presiden Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sudah meminta bantuan Amerika Syarikat yang cuba menjadi orang tengah gencatan senjata berkenaan.

Sementara itu dalam satu perkembangan lain, pasukan sukarelawan kemanusiaan daripada pelbagai negara dikatakan gagal memasuki Palestin bagi menghulurkan bantuan makanan dan perubatan kepada rakyat.

Bagaimanapun, semua bekalan makanan dan perubatan itu cuba disalurkan melalui beberapa terowong rahsia di sepanjang sempadan negara itu tanpa disertai pasukan sukarelawan terbabit.

Tiada ulasan: