Ahad, 14 Oktober 2012

PKR: Mahathir liabiliti kepada BN

MALAYSIA CHRONICLE


[MUKADIMAH- LAPORAN INI SEBAHAGIAN DARIPADA FOKUS MENGENAI PERANAN, PENGARUH DAN FAKTOR DR MAHATHIR MENJELANG PILIHAN RAYA UMUM KE-13]

PETALING JAYA – Salah seorang pemimpin PKR, R. Sivarasa berkata, sama ada masih mempunyai pengaruh atau tidak dalam arena politik negara, Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat sebagai liabiliti besar kepada Umno-Barisan Nasional (BN) yang kini diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Adakalanya Mahathir mengkritik kepimpinan Umno-BN, khususnya Najib supaya keluar dari parti, saya percaya beliau (Mahathir) akan lebih suka jika tempat Najib turut diganti,” ulas Sivarasa yang juga Ahli Parlimen Subang.

Katanya, rakyat Malaysia begitu dahagakan perubahan politik sebagaimana negara-negara lain, malah mereka sudah pasti menolak kepimpinan Dr Mahathir yang mengamalkan politik lama.

Katanya, biarpun ada yang mendakwa pengaruh Dr Mahathir semakin kurang, namun pemimpin itu masih mempunyai hubungan yang erat dengan tokoh-tokoh korporat besar, yang menjadi penyokong kuat dari segi dana.

Walaupun ramai pihak melihat Dr Mahathir cuba mengekalkan pengaruhnya dengan hasrat meletakkan anaknya, Mukhriz sebagai Perdana Menteri, namun jelas Sivarasa, laluannya agar sukar kerana anaknya masih muda di samping masih kurang peranan dalam arena politik negara.

Kata Sivarasa, beliau juga yakin Dr Mahathir memainkan peranan penting dalam PRU13 kerana mahu memastikan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak sama sekali menjawat jawatan perdana menteri.

Anwar dipecat Dr Mahathir pada September 1998.

Sementara itu, Senator Dr Syed Husin Ali pula mendakwa bekas Perdana Menteri itu kini mengharapkan supaya Najib segera berundur dari parti supaya anaknya, Datuk Mukhriz berpeluang menjawat jawatan ketua negara.

“Mahathir marah dengan keadaan politik sekarang ini dengan menyalahkan Najib kerana meletakkan Umno dalam keadaan yang tidak baik. Ini kerana kalau Umno kalah bermakna peluang anaknya untuk menjadi Perdana

Menteri akan tipis. Malah Mahathir juga merasakan kedudukannya dalam bahaya,” katanya.

Menurut beliau, walaupun tidak lagi memimpin negara, Dr Mahathir masih mempunyai pengaruh dalam Umno-BN.

Justeru sebarang kenyataan yang keluar dari mulut Dr Mahathir sedikit sebanyak bakal memberi kesan terutama ketika menjelangnya Pilihan Raya Umum ke-13.-sinarharian.com

Tiada ulasan: