Rabu, 24 Oktober 2012

Gaji Polis 2012 Perlu Semakan Semula. Gaji Akhir Lulusan DIPLOMA : Polis (RM4,480), Kakitangan Awam Biasa (RM5,730) & SPRM (RM6,121)!

Staff Berita Semasa
Gaji Polis Diraja Malaysia 2012 Gaji Polis 2012 Perlu Semakan Semula. Gaji Akhir Lulusan DIPLOMA : Polis (RM4,480), Kakitangan Awam Biasa (RM5,730) & SPRM (RM6,121)!

Isu Gaji Polis Diraja Malaysia 2012 : Semalam kalangan ahli parlimen tidak kira daripada kalangan Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat ada membawakan isu ketidakadilan gaji polis 2012 dan juga soal kebajikan anggota polis yang ada sekarang….

Mereka ini kerap kali berselisih pendapat di Dewan Rakyat mengenai beberapa isu, tetapi adakalanya mereka ini boleh sepakat dan sebulat suara untuk membawa beberapa isu bersama…

Permintaan Semakan Gaji Polis 2012 Supaya lebih Adil

Sekarang ini apa yang kalangan anggota polis harapkan dan memohon kepada JPA supaya diberikan keadilan dan diberikan hak yang sama rata dengan perkhidmatan kerajaan yang lain dan anggota pakaian seragam yang lain serta ada semakan semula terhadap gaji polis 2012 yang ada sekarang in. Apa yang berlaku sekarang skim gaji polis 2012….kami berikan contoh :
Bagi lulusan Diploma, gaji akhirnya anggota polis lulusan ini ialah sebanyak RM4,480, gaji akhir anggota perkhidmatan awam (yang biasa) RM5,730 dan gaji SPRM RM6,121
Kalau dilihat kepada angka-angka di atas ini dilihat tidak ada keseimbangan. Yang menguatkan lagi permintaan anggota polis supaya dibuat semakan semula gaji polis 2012 ini adalah kerana melihatkan perbandingan gaji dengan negara-negara lain :
  • gaji anggota polis di negara lain adalah lebih tinggi berbanding perkhidmatan lain berikutan pengiktirafan yang telah diberikan kepada pasukan penguatkuasa itu.
  • gaji Ketua Polis Daerah (OCPD) lebih rendah daripada pengetua sekolah menengah, (sedangkan) pengetua jaga sebuah sekolah manakala OCPD jaga sebuah daerah.
Jikalau kita dikatakan gaji polis 2012 (Polis Diraja Malaysia)yang ada ketika ini tidak setimpal, apatah lagi nasib yang menimpa kakitangan Penjara pula yang menerima gaji terendah dalam kalangan anggota pasukan seragam yang lain.

 Gaji Polis 2012 Perlu Semakan Semula. Gaji Akhir Lulusan DIPLOMA : Polis (RM4,480), Kakitangan Awam Biasa (RM5,730) & SPRM (RM6,121)! JPA itu sendiri terdiri daripada kalangan PTD, mereka yang membuat dasar. Sebelum ini agak kecoh dengan isu PTD ini senang naik pangkat, sedangkan hanya berasal daripada aliran sastera sahaja. Jurutera nak naik pangkat punya la susah, jawatan pula terhad.

Ya….kami perlihatkan ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem gaji di Malaysia ketika melibatkan kakitangan awam. Ada sedikit canggung di situ yang perlu dibuat semakan semula…Apa yang penting di sini, bukan pada nilainya tetapi lebih adil kepada semua.

P/S : JPA terlalu lambat, bertahun-tahun, kadangkala empat hingga lima tahun baru boleh selesai.

PP/S : Jika gaji polis 2012 ada semakan semula, yang lain pun akan menuntut sama apa yang dikatakan sebagai “hak” mereka

Tiada ulasan: