Rabu, 10 Oktober 2012

Dasar PAS tetap Islam

Nasrudin Hassan,

1. Dasar perjuangan PAS ialah Islam. Malah kita konsisten dengan perjuangan Islam. Pendekatan dan strategi dihalusi dengan penuh tekun dan hikmah. Rujukan kita ialah al Quran dan sunnah serta ijmak dan qias. Sungguhpun zahir tindakannya serupa dengan perlakuan pihak lain seperti golongan nasionalis dan demokrat, bukan bermakna PAS menjadi penganut faham nasionalis dan beriman dengan demokrasi, sebaliknya nilai tindakan adalah pada sandaran objektif yang menepati syara' dan asas hukum syariat yang betul.

2. Sebagai contoh pada perbuatan tidur. Si A tidur dengan tujuan untuk rehat dan membolehkan ia bangun lalu menunaikan solat malam, maka tidurnya diterima syarak malah hukumnya sunat [dapat pahala] berbanding si B juga tidur tetapi dengan maksud meninggalkan solat Isyak sedang ia tidur selepas masuknya waktu Isyak, maka hukumnya haram dan berdosa besar kerana meninggalkan solat dengan sengaja.


3. Justeru itu, perbandingan antara dua pihak tidak terhenti atas persamaan pada zahir tindakan semata-mata, tetapi perlu dilihat pada asas tindakan tersebut, apakah bersandarkan kehendak syarak atau hanya secara kebetulan ia melakukannya [tanpa ilmu dan asas syarak] atau bertujuan yang bertentangan dengan kehendak syarak.

Tiada ulasan: