Jumaat, 25 November 2011

Wan Azizah, Anwar fokus pada PRU-13 di kongres PKR esok

Melissa Lee

Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail dijangka akan memberi tumpuan kepada pilihanraya umum ke-13 pada kongres tahunan parti itu selama tiga hari bermula Jumaat ini.

Sekurang-kurangnya 2,000 perwakilan dijangka berduyun-duyun ke pertemuan PKR, yang jelas akan diadakan di Johor pada tahun ini, kubu politik pesaing Umno dan MCA.

"Hakikat bahawa kita akan mengadakannya di Johor menunjukkan betapa seriusnya kami dalam memberikan BN perjuangan hidup mereka. Inilah sangkar singa mereka, dan kita yang berkumpul di sini untuk memastikan bahawa semua anggota kita tahu siapa yang kita tentangi, apa yang kita perjuangkan dan mengapa kita berjuang bagi mereka, "naib presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

Ketua-ketua Pakatan akan hadir dengan semangat yang tinggi

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, ketua de-facto PKR, dan kepimpinan teratas Pakatan Rakyat termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Hadi Awang, Nik Aziz dan Mat Sabu dijangka berkumpul di Pulai Springs di mana mesyuarat utama akan diadakan pada hari Sabtu.

Pada hari Jumaat, November 25, Pemuda PKR dan sayap Wanita akan mengadakan mesyuarat berasingan mereka, dengan Wan Azizah menyampaikan ucaptama pada hari Sabtu. Perbahasan dan penilaian akan diadakan pada hari Ahad.

Pendedahan panas

Anwar, yang telah teruk diserang secara peribadi oleh BN-Umno, dijangka membuat beberapa ayat-ayat yang mengejutkan musuhnya.

PKR kini haiwan yang sangat berbeza dari parti yang masuk pertempuran yang dilihat semasa kongres tahunan 2010, selepas menerima serangan torpedo tanpa henti dari Umno dan bekas Ketua FT Zaid Ibrahim sepanjang sejarah pemilihan dalaman satu ahli satu undi.

Bukan sahaja PKR terselamat, ia telah berkembang lebih kukuh -pemulihan dan daya tahan bahawa Umno-BN akan berlaku baik untuk mendapat perhatian.

"Parti-parti politik berhutang kekuatan mereka kepada rakyat. Tanpa sokongan rakyat, kita tiada apa. Jadi selepas sabotaj yang dahsyat pada tahun 2010, bahawa PKR lebih kukuh daripada sebelum ini, bahawa ia adalah tidak ragu-ragu lagi bahawa PKR adalah gam yang mengikat Pakatan, menunjukkan apa yang rakyat Malaysia fikirkan dan perasaan mengenai pemimpin-pemimpin politik mereka. Jika Umno-BN masih tidak faham, ia adalah terlalu teruk bagi mereka, "kata Jui Meng.

Hudud dan NFC

Malah, PKR telah berusaha gigih sejak beberapa bulan yang lalu, membantu untuk menenangkan

ribut mini dalam cawan kopi yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri,

Mahathir Mohamad dan MCA ke atas undang-undang

hudud Islam dalam usaha untuk melagakan PAS dengan DAP.

Manakala MCA masih cuba sebat isu hudud dengan satu forum mengenai mengapa

undang-undang Islam tidak menyebelahi orang bukan Islam, Anwar telah diisytiharkan hudud sebagai

"tidak mempunyai tempat di dalam Pakatan Rakyat".

Tetapi hudud adalah kepentingan yang pudar, sekeping perbualan apabila tiada topik lain yang lebih menarik.

Panas membara di minda rakyat Malaysia adalah siri ayat-ayat rasuah terhadap Pusat Fidlot Kebangsaan, di mana Shahrizat Jalil dari Umno, keluarganya, Khairy Jamaluddin dan Muhyiddin Yassin semuanya terbabit.

Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah ditangkap mengelirukan Parlimen apabila beliau menegaskan projek yang berada di atas papan bercanggahan langsung kepada laporan Ketua Audit Negara yang tidak menapis perkataan apabila menerangkan projek NFC untuk membekalkan daging lembu sebagai "dalam kacau-bilau". Di kongres PKR, lebih banyak ayat-ayat rumit boleh dijangka dibuat.

Satu lagi topik panas ialah Rang Undang-undang 'Perhimpunan Aman' yang tidak

masuk akal dibentangkan oleh pentadbiran Najib hanya beberapa hari yang lalu. Ramai telah meramalkan percubaan baru ini oleh BN untuk mengetatkan kawalan ke atas rakyat diperbelanjaan demokrasi dan hak-hak peribadi akan membunyikan tanda buruk kematian terhadap kerajaan gabungan yang telah memerintah Malaysia selama 54 tahun.

Penganalisis politik berkata hipokrasi Akta mempamerkan kepada orang ramai sekali Najib yang bermuka-dua dan Umno-BN yang bolrh dipercayai.

PM telah mejanjikan dalam siaran besar-besaran dan siaran langsung yang mahal hidup

bahawa beliau mahukan Malaysia menjadi "demokrasi terbaik di dunia" tetapi tidak sampai dua bulan telah berlalu, ia adalah jelas bahawa beliau menjadikannya mustahil bagi rakyat untuk berhimpun secara aman dengan merangka fasal larangan dan dengan penyerahan kuasa polis yang berlebihan. Kini, Rang Undang-Undang telah menarik perhatian antarabangsa, walaupun Mahathir telah tegas mempertahankannya.

Perhimpunan besar terakhir sebelum PU-13?

Oleh kerana PU-13 mungkin diadakan sebelum Tahun Baru Cina yang jatuh pada 23 dan 24 Januari, kongres tahunan PKR mungkin sidang kemuncak besar yang terakhir untuk ahli-ahlinya dan pemimpin-pemimpin atasan Pakatan Rakyat, walaupun pasti akan ada banyak lagi mesyuarat yang lebih kecil untuk membuat persediaan bagi pilihan raya.

Oleh itu, Anwar sebagai ketua pembangkang, mungkin berkongsi lebih wawasan gabungan itu bagi masa depan mereka jika mereka menang Putrajaya. Sebagai contoh, terdapat minat yang besar dalam siapa yang akan menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri apabila Pakatan menang. Buku Jingga gabungan tersebut atau pelan tindakan sosial dan ekonomi juga dijangka mendapat liputan yang baik di kongres.

Jui Meng, di mana cawangan Johornya menyediakan logistik dan sokongan organisasi untuk kongres, berkata tidak kurang daripada 24 ceramah atau perbincangan politik akan diadakan pada 3-hari bertemu dan ini akan merebak di seluruh selatan Johor. Semua pemimpin atasan Pakatan juga akan mengambil bahagian dalam pelbagai ceramah.

"Ini adalah peluang terbaik untuk semua rakyat Malaysia yang bukan sahaja Johor untuk mendekati dan mendapatkan apa saja penjelasan yang mereka mahu dari pemimpin-pemimpin atasan Pakatan Rakyat semasa ceramah," kata Jui Meng.

Tiada ulasan: