Khamis, 2 Julai 2020

Bekas pegawai Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang direman 4 hari

Penyokong bekas pegawai tinggi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang berkumpul
di luar Lokap Berpusat Bayan Baru hari ini.

GEORGE TOWN: Seorang bekas pegawai tinggi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang direman 4 hari untuk membolehkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasatnya.

Peguam RSN Rayer yang mewakili lelaki itu, berkata SPRM memohon perintah reman 7 hari.

Katanya, selepas mendengar hujah pihak pembelaan, Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Majistret, Nur Fadrina Zulkhairi membenarkan reman 4 hari.

“Saya tidak dapat beritahu anda apa-apa lagi. Ia adalah siasatan SPRM berdasarkan satu laporan yang dibuat kepada mereka baru-baru ini,” kata Rayer ketika ditemui wartawan di Lokap Berpusat Bayan Baru.

Di luar lokap itu, penyokong memegang kain rentang meminta lelaki terbabit dibebaskan.

Terdahulu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berjanji kerajaannya akan bekerjasama dengan SPRM untuk menyoal siasat exconya.

Katanya, SPRM sudah menghantar surat ke pejabatnya dan beliau difahamkan exco daripada pentadbiran terdahulu juga akan dipanggil.

“Saya diberitahu perintah reman sudah diperolehi untuk membantu siasatan. Kami tidak tahu siasatan itu berkaitan apa, tetapi kami percaya ia berkaitan projek terowong dasar laut.

“Kami sudah menerima surat SPRM untuk menemu ramah beberapa exco negeri dan kami akan beri kerjasama sepenuhnya.

“Walaupun sebelum ini ada siasatan dan ia sudah berakhir, kami serahkan kepada SPRM untuk melakukan tugasnya,” katanya pada sidang media di sebuah hotel di sini.

Chow kemudian menunjukkan surat SPRM bertarikh April tahun lalu kepada wartawan yang membersihkan nama pihak terbabit dalam projek terowong dasar laut itu daripada sebarang salah laku.

Terdahulu, media melaporkan bekas pegawai berusia 50-an itu ditahan selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Pulau Pinang di Jalan Sultan Ahmad Shah petang semalam.

Pegawai SPRM kemudian menyerbu rumahnya.

Sebelum itu, SPRM menyerbu 3 syarikat dan sumber memberitahu FMT, serbuan itu susulan satu siasatan rasuah yang disambung semula ke atas projek terowong dasar laut Pulau Pinang selepas penyiasat menemui “petunjuk baru”.

Tiada ulasan: