Rabu, 29 Julai 2020

Ingkar SOP: Polis KL diarah kompaun penyokong Najib

Kumara Sabapatty
MGF28072020_KES-NAJIB-53-681x453
Suasana penyokong-penyokong yang hadir mengiringi Bekas Perdana Menteri,
Datuk Seri Najib Razak di luar perkarangan Mahkamah berikutan keputusan
kes Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tuduhan pecah amanah,
salah guna kedudukan dan pengubahan wang haram dan RM42 juta milik
SRC International Sdn Bhd di Mahkamah Majistret, Kuala Lumpur. foto MOHD
ADZLAN,

KUALA LUMPUR – Para penyokong Datuk Seri Najib Tun Razak, termasuk beberapa Ahli Parlimen yang berkumpul di hadapan Kompleks Mahkamah di Jalan Duta, di sini akan dikenakan kompaun kerana mengingkari prosedur operasi standard (SOP) akibat gagal mengamalkan penjarakan sosial.

Timbalan Pengarah Siasatan dan Undang-Undang Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Deputi Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, arahan telah dikeluarkan kepada Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur.

“Saya telah arah JSJ KL untuk ambil tindakan tawarkan kompaun di bawah Peraturan 3 Aktiviti Terlarang Akta 342 atau Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah Langkah di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan 2020.

“Aktiviti yang melibatkan kehadiran ramai dan jelas menyukarkan penjarakan sosial serta Pematuhan SOP yang disarankan Ketua Pengarah KKM mengikut Akta 342,” katanya kepada MalaysiaGazette ketika dihubungi pagi tadi.

Pagi hari ini, ribuan penyokong Najib dipercayai datang dari beberapa lokasi di seluruh negara, termasuk Pekan untuk memberi sokongan moral kepada beliau yang menghadapi pertuduhan penyewelengan dana SRC International berjumlah RM42 juta.

Mahkamah memutuskan Najib bersalah kesemua tujuh pertuduhan.  -MalaysiaGazette

Tiada ulasan: