Jumaat, 31 Julai 2020

Kenapa Musa Dilarang Memasuki Istana Negeri?


Ini andai kita anggap pembubaran DUN yang diumumkan oleh Shafie Apdal petang tadi sah di sisi undang-undang.

Pembubaran ini sama ceritanya dengan apa yang dihadapi oleh Tun Mahathir atau PH bilamana beliau meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia walaupun cuba dihalang oleh yang di-pertuan Agong. Oleh kerana jawatan Perdana Menteri telah dikosongkan maka kekosongan itu terpaksa diisi oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memiliki majoriti SD.

Sabah juga mengalami cerita yang sama bila mana DUN dibubarkan oleh Shafie selaku Ketua Menteri. Menyebabkan jawatan Ketua Menteri Sabah telah kosong dan individu yang paling layak mengisi kekosongan itu ialah Tan Sri Musa Aman yang memiliki majoriti iaitu 33 SD.

Nampak tak kenapa Warisan bermati-matian menghalang kumpulan Tan Sri Musa Aman memasuki Istana? Selain faktor SD, sebenarnya kerajaan negeri telah melakukan kesalahan sepatutnya pengumuman pembubaran dibuat di Dewan Undangan Negeri Sabah atau pihak Istana yang mengumumkannya. Supaya dengan demikian kerajaan negeri masih boleh berfungsi.

Sebagaimana dakwaan terbaru pemimpin UMNO Annuar Musa. Bahawa Ketua Menteri Sabah atau Shafie tidak ada hak atau kuasa membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN)

Ertinya juga bermula hari ini arahan atau tandatangan Ketua Menteri sudah tidak ada nilainya. Sepatutnya bilik pejabat Ketua Menteri itu dikosongkan.

#Sumber : https://jalinluin.com  

Tiada ulasan: