Khamis, 30 Julai 2020

Dong Zong takkan berdiam diri isu iktiraf UEC

Athirah Huda Zalhe


Mahu jumpa KPM untuk tambah peruntukan sekolah vernakular

BANGI – Enggan mengikut gesaan Hua Zong, pertubuhan radikal Cina, Dong Zong bertegas untuk tetap konsisten dengan pendirian mereka berhubung isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Sebelum ini, Pengerusi Terhormat Hua Zong, Tan Sri Lim Huah Leong meminta semua pemimpin pertubuhan Cina ‘berdiam diri’ dalam beberapa isu termasuklah berbincang secara terbuka mengenai UEC.

Huah Leong dilaporkan berkata, situasi politik semasa tidak stabil dan jika pemimpin pertubuhan Cina berterusan meminta pengiktirafan UEC, mereka akan terjerumus ke dalam perangkap.

Tidak senada dengan cara Hua Zong, Pengerusi Dong Zong, Tan Tai Kim menegaskan semua pertubuhan Cina konsisten dalam pendirian mereka untuk mendapatkan pengiktirafan UEC, namun melalui pendekatan yang lebih lembut.

Memetik laporan akhbar berbahasa Cina, Orientaldaily, Tai Kim turut berharap supaya kerajaan menambah peruntukan untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), dan merancang berhubung terus dengan Kementerian Pendidikan (KPM) mengeni perkara itu.

Katanya, Dong Zong akan menyerahkan memorandum supaya peruntukan untuk Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) dan SJKC dimasukkan dalam pembentangan Belanjawan 2021, dengan mengekalkan RM50 juta atau menambah jumlah itu.

“(Kita) sama sekali tidak akan membiarkan pelajar SMPC (Sekolah Menengah Persendirian Cina) berhenti sekolah disebabkan masalah ekonomi,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Dong Zong, Datuk Tan Yew Sing berkata, pihaknya sama sekali tidak akan membiarkan pelajar SMPC berhenti sekolah kerana masalah kewangan.

Yew Sing mendakwa bimbang kesan pandemik COVID-19 menyebabkan pelajar berhenti sekolah kerana tidak mampu membayar yuran dan dana SMPC juga tidak mencukupi.

Sebelum ini, Oriental Daily turut melaporkan melaporkan tujuh resolusi yang diluluskan dalam Mesyuarat Agong Dong Zong, di mana antaranya menuntut tulisan Jawi dilaksanakan seiring dengan pengenalan seni kaligrafi kaum lain.

Manakala, enam lagi resolusi lain yang diluluskan adalah mengenai semakan semula Akta Pendidikan 1996, menubuhkan jawatankuasa pemantau pendidikan serta penyaluran peruntukan secara adil kepada semua jenis aliran pendidikan.

Pertubuhan pendesak itu turut menuntut kerajaan menyegerakan pengiktirafan UEC, mengembalikan status perundangan SMJK dan pengecualian cukai tambahan ke atas pertubuhan tidak berasaskan keuntungan dan institusi pendidikan persendirian.

Tiada ulasan: