Sabtu, 18 Januari 2014

P Pinang bantah penjaja bayar RM50 kursus kendali makanan



 MALAYSIAKINI
Kerajaan Pulau Pinang membantah tindakan kementerian kesihatan mengswastakan kepada enam syarikat di negeri itu pengendalian kursus pengendalian makanan bagi penjaja dengan dikenakan bayaran RM50.

Menurutnya, tindakan tersebut akan menambah beban kewangan penjaja yang berpendapatan rendah, khususnya "apabila mereka sedang menderita akibat kenaikan harga yang dikenakan oleh kerajaan persekutuan BN."

Para penjaja di Pulau Pinang, katanya, kini tergesa-gesa mendaftarkan diri untuk kursus pengendalian makanan kerana takut disaman atau dipenjarakan selepas tarikh akhir 23 Januari untuk mendapatkan sijil.

Penjaja boleh dikenakan denda maksima RM10,000 atau penjara maksima dua tahun, atau kedua-duanya, sekiranya gagal memperolehi sijil itu di bawah Peraturan Kebersihan Makanan 2009.

Sehubungan itu, tegas Lim, kerajaan negeri telah mengarahkan Exco Kesihatan negeri itu, Dr Afif Bahardin supaya menghantar surat kepada kerajaan persekutuan berhubung perkara itu.

Menurutnya, kementerian kesihatan membenarkan enam syarikat di negeri itu mengenakan caj RM50 untuk kursus pengendalian makanan yang mudah, manakala Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) boleh mengendalikannya untuk percuma.

"Mengapakah kementerian kesihatan tidak boleh mengendalikan kursus ini secara percuma atau menerima bayaran nominal, daripada membenarkan syarikat swasta mengaut keuntungan daripada kumpulan berpendapatan rendah seperti penjaja?

"Penjaja yang marah dengan yuran RM50 ini sedang mempersoalkan sama ada tindakan ini satu penswastaan atau 'pelanunan'"," kata Lim dalam satu kenyataan.

Lim berkata, kerajaan negeri menyokong sebarang usaha untuk meningkatkan standard keselamatan dan kesihatan makanan.

"Tidak harus ada kompromi dalam soal penguatkuasaan kesihatan dengan lebih 10,000 kes keracunan makanan yang dilaporkan tahun lepas.

"Bagaimanapun, matlamat untuk mengurangkan kes keracunan makanan tidak sepatutnya digunakan sebagai alasan untuk membenarkan beberapa syarikat swasta untuk mengaut keuntungan," tambahnya.

Menurut Lim, kenaikan harga barangan telah memaksa penjaja di Pulau Pinang membayar lebih untuk gula, petrol, tarif elektrik, tol lebuh raya dan kini kursus pengendalian makanan sebanyak RM50.

"Berbeza dengan BN, Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak meningkatkan cukai tanah, cukai taksiran, lesen perniagaan dan mengendalikan kursus pengendalian makanan secara percuma.

Oleh itu, mesyuarat exco pada 15 Januari telah bersetuju Exco Kesihatan, Dr Afif Bahardin menulis kepada Kerajaan Persekutuan untuk membantah tindakan tersebut.

Tiada ulasan: