Ahad, 12 Januari 2014

Bob Lokman lebih sebulan berumah di hospital

DR RIDUAN MOHAMAD NOR


Hujan masih menitik perlahan usai ceramah bob Lokman untuk 130 orang peserta motivasi pelajar sempena cuti sekolah di Tahfiz An Nur Kampung Desa Jaya, Setiu Terengganu. Nafas Bob kelihatan tersekat-sekat dan kelihatan wajahnya agak pucat, 360 darjah tiba-tiba sosok selebriti itu berubah berbanding semasa beliau beraksi di hadapan peserta motivasi.

Ceramah motivasi Bob bukan sahaja menyebabkan peserta menjadi terkesima, berselang dengan riuh rendah ketawa, malah menarik perhatian masyarakat awam sekitar yang juga tumpang mendengar perkongsian pengalaman Bob.

"Mengapa abang Bob...enta ok ke?" Saya melontar soalan apabila melihat dia bersendirian dalam temaram cahaya di luar surau tahfiz. Kelihatan dia menggosok bahagian dada, matanya memandang kosong ke hadapan. Tetamu lain sedang menjamu selera tetapi Bob enggaan menjamah makan malam yang disediakan.

"Ana terlebih minum air hari ini dan ini tidak baik untuk paru-paru ana...tak apa ana dah makan petang tadi sebelum program," balas Bob perlahan, menolak dengan hormat jemputan kudapan pihak penganjur.

Pulang daripada program di Terengganu, beliau dimasukkan ke Hospital Sungai Buluh kerana komplikasi paru-paru dan jantung.

Teman-teman aktivis terus menziarahi Bob dan berita keuzuran anak seni ini dengan pantas berjangkit di alam siber. Bob atau nama sebenarnya Mohd Hakim bin Lokman bin Ahmad bin Yusuf al Kenali dengan nekad telah meninggalkan kerlipan industri hiburan dan menyertai PAS dalam himpunan 30k Pemuda Pas di Alor Setar.

Namanya tetap menggunguli pentas ceramah PAS, berbekal bakat dalam bidang pengacaraan yang puluhan tahun diceburi beliau. Bob adalah alumni Maahad Hamidiah Kajang, pernah membesar di Pondok Tok Kenali kubang kerian, juga merupakan cicit Tok Kenali dan cucu Tuan Guru Haji Ahmad Bangkok. Bakat berdakwah ada dalam darahnya dan beliau juga merupakan anak saudara Almarhum Ustaz Mawardi Ahmad, bekas Adun Lundang.

Beliau semenjak berhijrah daripada alam selebriti terus menjadi pentaksub ilmu, menghadiri majlis ilmu, berusrah serta turun menjelajahi negara untuk berkongsi pengalaman. Bob juga berusaha menarik kawan-kawan artis untuk menyokong PAS seterusnya berhijrah ke alam fitrah. Rumah beliau di Sungai Buluh sering menjadi tempat berusrah serta majlis silaturrahim.

Semenjak Bob jatuh sakit, aktivitinya terhenti dan sedikit sebanyak kondisi ekonominya juga terjejas. Biaya hospital UiTM juga melepasi ratusan ringgit setiap hari dan kita sebenarnya tidak cukup hanya melontar simpati. Isteri Bob tidak bekerja dan saya terkenangkan Bob yang turut berjualan kacang semasa beliau berceramah. Saya merayu teman-teman aktivis untuk menjenguk Bob dan membantu meringankan beban beliau kerana sewaktu jasadnya sihat kita memanfaatkan bakat dan popularitinya.

"Bob...lepas ini kalau keluar hospital, kena ambil masa berehat," saya memberikan cadangan sambil memandang tepat wajahnya yang agak pucat di katil hospital.

"Oh, keluar hospital ana nak terus berjuang," tukas Bob pantas dan saya tidak melihatnya bercanda, kerana itulah Bob yang saya kenal dalam medan amal Islami ini. Kerana kekurangan rehat dan jadual yang padat juga menyumbang kepada sakit yang dialami Bob Lokman.

Moga Bob sembuh dan akan kembali beraksi menarik anak-anak muda kepada perjuangan Islam. Mata saya juga melirik kepada anak-anak bujang Bob yang bergilir menyuap makanan pada ayah mereka yang penyayang.

Untuk teman- teman yang ingin menghulurkan bantuan kepada Bob Lokman, boleh disalurkan ke akaun isteri beliau, Relawati Daud: Public Bank 4416206406

Tiada ulasan: