Ahad, 3 Februari 2013

Senarai calon Sarawak sudah diserah kepada PM

Terdapat beberapa muka baru dan lebih ramai calon wanita telah disahkan untuk dicalonkan sebagai calon yang berpotensi.



BINTULU: Senarai semua calon yang berpotensi dari parti komponen Barisan Nasional (BN) di Sarawak telah dimuktamadkan.

Setiausaha Agung BN Negeri, Datuk Dr Stephen Rundi Utom berkata, senarai calon tersebut sudah diserahkan kepada Perdana Menteri dan terpulang kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menentukan siapa yang akan menjadi calon untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Beliau menjelaskan bahawa terdapat beberapa muka baru dan lebih ramai calon wanita telah disahkan untuk dicalonkan sebagai calon yang berpotensi.

Rundi, bagaimanapun, enggan mengulas lanjut mengenai jumlah dan peratusan muka baru dan calon wanita yang dicalonkan itu.

Empat komponen BN Sarawak Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Sarawak mempunyai 31 kerusi Parlimen dengan 29 daripadanya  dipegang oleh BN manakala dua lagi oleh Parti Tindakan Demokratik (DAP).

PBB telah diperuntukkan 14 kerusi Parlimen, SUPP (tujuh), PRS(enam) dan SPDP (empat).

Dalam pilihan raya umum pada 2008, PBB memenangi kesemua 14 kerusi yang dipertandingkan, SUPP enam daripada tujuh tetapi kemudiannya hilang kerusi Parlimen Sibu dalam pilihan raya kecil pada 2010, manakala PRS dan SPDP memenangi semua kerusi Parlimen yang dipertandingkan.

Tiada ulasan: