Jumaat, 8 Februari 2013

Polis temui teleskopik, senjata api dalam bas persiaran

NOOR AZLIDA ALIMIN

Polis temui teleskopik, senjata api dalam bas persiaran
Jalaluddin menunjukkan senjata yang ditemui dalam beg di bahagian bagasi bas persiaran dua tingkat, semalam.
 
PASIR MAS – Alat teleskopik yang digunakan khas untuk penembak tepat bersama senapang dilengkapi dua magazine berisi 22 peluru 5.56 milimeter ditemui dalam bas persiaran dua tingkat, pada jam 8.40 pagi, semalam.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) melakukan pemeriksaan rutin dalam bas persiaran di Cabang Empat Salam, Rantau Panjang dan menemui beg ini di bahagian bagasi.

“Alat teleskopik ini amat jarang digunakan melainkan untuk penembak tepat dan ia mampu menjangkau sehingga 100 meter.

“Kita turut menemui satu kelopak kosong beserta dua kotak peluru 5.56 milimeter mengandungi 20 butir peluru setiap kotak, satu bidy receiver Colt M16A1 dan upper receiver,” katanya, semalam.

Menurutnya, pihak polis masih menyoal siasat semua penumpang dan pemandu bas yang dalam perjalanan dari Rantau Panjang ke Kuala Lumpur dan Kajang.

Beliau berkata, dua orang pemandu bas yang berasal dari Kelantan bersama enam orang penumpang disiasat bagi mencari pemilik sebenar beg berkenaan.

Menurutnya, empat penumpang tersebut adalah warga Kuala Lumpur manakala dua lagi warga Thailand iaitu seorang daripadanya adalah pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan seorang lagi penjawat awam yang digantung kerja.

“Kita menemui berus gigi dan baju dalam beg tersebut dan ujian DNA akan dilakukan bagi menyelesaikan kes ini.

“Siasatan mendapati senjata api jenis M16 ini cuba diseludup keluar menerusi Kelantan,” katanya.

Kes ini disiasat di bawah Seksyen 8 Akta Senjatapi (Penalti Lebih Berat) 1971 dengan hukuman penjara selama tempoh 14 tahun dan juga hukuman sebat tidak kurang enam kali.

Ia juga disiasat mengikut Seksyen 8 (a) Akta Senjata Api 1960 yang mana boleh dikenakan penjara tidak melebihi tujuh tahun atau denda tidak melebihi RM10,000 atau kedua-duanya sekali.

Tiada ulasan: