Isnin, 25 Februari 2013

Pembantu rumah ditahan reman

ROSALWANI CHE SOH

Pembantu rumah ditahan reman
Suspek (tengah) menutup mukanya menggunakan tudung ketika di Mahkamah Majistret di sini, semalam.
 
KOTA BHARU - Akibat mendera anak majikan, seorang pembantu rumah warga Indonesia ditahan reman selama empat hari bermula semalam, bagi membantu siasatan polis berhubung kejadian terbabit di Jalan Bayam di sini.

Tindakan wanita berusia 41 tahun itu disedari majikannya sejak 5 bulan lalu selepas melihat kesan lebam-lebam di badan anak perempuan bongsunya, yang berusia setahun tiga bulan.    

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, wanita terbabit yang mula diambil bekerja melalui ejan yang sah sejak 2009 lagi, disambung kontrak bekerja memandangkan sikap rajinnya melakukan kerja-kerja rumah dan akan tamat kontrak Oktober tahun ini.
        
“Majikannya hanya sedari anaknya didera pembantu rumah itu selepas melihat kesan lebam di badan anaknya, lalu bertanya kepada wanita terbabit namun dia memberi alasan kanak-kanak itu terkena bucu meja ketika bermain.  
                     
“Curiga dengan penjelasan itu, majikannya pada malam kelmarin mengambil keputusan memasang kamera video digital untuk disorokkan dalam bilik pembantu rumahnya.

“Tindakannya itu didorong selepas melihat aksi rakaman bayi berusia empat bulan didera pembantu rumah di Kuantan yang disiarkan dalam televisyen baru-baru ini,” katanya.

Azham berkata, kira-kira jam 10.30 malam selepas balik dari luar, pasangan itu masuk ke dalam bilik mendapatkan kedua-dua anak mereka dan dalam masa yang sama mengambil semula kamera video yang disorokkan dalam bilik.

“Mereka terkejut bilamelihat rakaman itu, dengan aksi wanita terbabit yang sedang menjahit manik di baju sambil mencubit, malah memperlakukan anak mereka dengan kasar selepas dia merengek," katanya.

Tindakan pasangan suami isteri itu berjaya merakam aksi pembantu rumah mereka itu yang melakukan penderaan terhadap anak mereka yang turut ditinggalkan bersama abangnya, berusia dua tahun.

Bagaimana pun,  abangnya itu tidak diapa-apakan oleh wanita itu.

“Pasangan itu membuat laporan polis di Balai Polis Kota Bharu dan pembantu rumah itu ditahan pada malam itu juga,” katanya.

Azham berkata, kes terbabit disiasat di bawah seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak.

Tiada ulasan: