Rabu, 20 Februari 2013

Pakatan bersaing dengan Putrajaya, tawarkan keretapi laju antara bandar

TERKINI


Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli. — Gambar oleh Choo Choo May
PETALING JAYA — Pakatan Rakyat (PR) mengumumkan hari ini keretapi laju antara bandar akan menjadi sebahagian daripada manifesto Pilihan Raya 2013 mereka, dengan mengatakan ia lebih diperlukan berbanding keretapi laju Kuala Lumpur - Singapura. 
Ini datang di tengah-tengah usahasama antara kerajaan Malaysia dan Singapura untuk melengkapkan jaringan keretapi laju di antara kedua-dua bandar raya menjelang 2020, yang diramalkan memakan kos sehingga RM13 bilion.

"Walaupun manifesto PR hanya akan dilancarkan Isnin depan... Saya boleh beri penjelasan awal ianya akan memberikan komitmen khusus untuk membina sistem keretapi laju antara bandar," kata pengarah strategi PKR Rafizi Ramli kepada pemberita di sini.

"Ia adalah pembangunan dalam tempoh jangka panjang dan dilaksanakan secara berperingkat."

Sistem ini menghubungkan bandar-bandar utama dari Perlis ke Johor Bahru, serta menghubungkan Pantai Timur dari Kelantan ke Pantai Barat, Rafizi menawarkan.

"Projek ini mendahulukan rakyat ini terus menjadi perbezaan utama di antara Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional BN).

Rafizi mempersoalkan keputusan untuk mempunyai hanya dua tempat berhenti selepas meletakkan infrastruktur kereta api diperlukan di sepanjang laluan, yang katanya sudah mengambil kira-kira 70 peratus daripada jumlah kos pembinaan. 
"Kami tidak menentang projek tersebut, negara memerlukan tulang belakang, keretapi yang efisyen dan laju, tetapi yang lebih penting adalah untuk menyambungkan antara bandar," tegas Rafizi.

Beliau juga mengkritik tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk mengumumkan projek mega di saat akhir sebelum negara menghadapi pilihan raya, dimana menurutnya pentadbiran Najib tidak seharusnya membuat komitmen kewangan yang tinggi dikala mandat semakin hampir untuk tamat.

Pengumuman berikut selepas tawaran konsesi lebuh raya utama dalam tempoh dua bulan lepas: West Coast Expressway berjumlah RM5.2 bilion pada bulan Januari, dan East Klang Valley Expressway berjumlah RM1.55 bilion awal bulan ini.

Rafizi menyamakan tindakan Najib seperti Tun Abdullah Badawi yang menandatangani beberapa perjanjian dan komitmen dengan Brunei di penghujung pentadbiran beliau dalam keadaan yang tergesa-gesa, termasuk menyerahkan Blok L dan M yang pulangan hasil minyaknya mencecah berbilion ringgit.

Ahli politik PKR itu juga melahirkan kebimbangan terhadap pemberian projek keretapi laju Kuala Lumpur - Singapura kepada konglomerat YTL Corporation Berhad, diketuai oleh Tan Sri Francis Yeoh yang beliau dakwa mempunyai hubungan rapat dengan gabungan pemerintah itu.

Menurut Rafizi, beberapa tahun lalu YTL menganggarkan kos projek keretapi laju ini mencecah RM8 bilion tetapi baru-baru ini mengatakan kos meningkat kepada RM13 bilion.

Najib dan rakan sejawatnya dari Singapura Lee Hsien Loong mengumumkan projek tersebut semalam, yang mana mereka mendakwa akan menguntungkan kedua-dua negara.

Keretapi tersebut akan mengurangkan masa perjalanan diantara kedua bandaraya tersebut ke 90 minit dengan Kastam, Imigresen dan kelengkapan quarantin baru di Puteri Harbour, Iskandar Malaysia yang akan disiapkan tahun ini.

Tiada ulasan: