Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK) menghantar nota bantahan kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar semalam berhubung insiden serangan untuk menimbulkan "huru-hara" sewaktu program NGO itu di Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor pada 4 Februari lalu.

NONENota bantahan tersebut diserahkan oleh Presidennya, Mazlan Aliman sewaktu pertemuan dengan beberapa pegawai teringgi polis di ibu pejabat polis di Bukit Aman kira-kira jam 10 pagi.

Turut mengiringinya peguam Haris Abdullah, Yang Dipertua PAS Hulu Selangor, Muhammad Idris Ahmad dan beberapa pegawai NGO itu dalam pertemuan yang berakhir selama satu jam kemudian.

Nota bantahan yang disediakan oleh Muhammad Idris dan diserahkan ekoran PAS kawasan itu mendakwa tidak nampak tindakan susulan yang konkrit pihak polis untuk melakukan penyiasatan, tangkapan, soal siasat dan mengumumkan keputusan penyiasatan kepada awam berhubung insiden itu.

Sedangkan, katanya, penganjur menanggung kerugian hampir mencecah tiga hingga empat ribu ringgit ekoran insiden tersebut dua minggu lalu.

NONEDalam nota tersebut juga, Muhammad Idris turut mendesak polis memberi surat tunjuk sebab terhadap pegawai polis daerah Kuala Kubu Bharu yang didakwa dikaitkan dalam klip video Youtube mengenai dakwaan satu mesyuarat untuk mengganggu program ceramah NGO itu.

Sehubungan itu, beliau mendakwa, umum beranggapan polis terlibat memberi nasihat untuk melakukan "huru-hara" ekoran wujudnya dakwaan dalam klip video itu.
["Huru-hara" yang dimaksudkan oleh pegawai Felda berkenaan, seperti yang dapat dikesan dalam video tersebut, merupakan tindakan untuk "membuat bising"]. 

"Sekiranya mengaitkan nama pegawai polis daerah Kuala Kubu Bharu terlibat dalam memberikan arahan bagaimana hendak membuat kacau terhadap sesuatu program adalah fitnah, maka pengurus Felda Sungai Tengi hendaklah didakwa ke mahkamah kerana memfitnah dan mencemar imej polis di peringkat daerah khususnya dan di peringkat nasionalamnya," nota bantahan itu petik.

Rakaman klip video dalam bentuk CD dan transkrip penuh mesyuarat itu turut diserahkan kepada pegawai polis.

Bagaimanapun OCPD Hulu Selangor Superintendan Norel Azmi Yahya Affendi dilapor menolak dakwaan ANAK bahawa pihak NONEkeselamatan itu "tidak berbuat apa-apa" sewaktu berlaku kekecohan semasa ceramah itu.

Manakala Pengurus Felda Sungai Tengi, Alias Hussein, yang didakwa mempengerusikan mesyuarat itu enggan mengulas lanjut berkenaan kandungan mesyuarat yang dirakam dan dimuatnaik ke Youtube.

Nota bantahan itu juga, antara lain mendesak pengurus Felda dan pihak yang didakwa terlibat dalam insiden itu dikenakan tindakan kerana ekoran dakwaan menghalang kebebasan, bergerak, berkumpul dan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.

Ia turut menggesa polis membanteras budaya samseng oleh individu yang didakwa mengambil undang-undang di tangan sendiri termasuk menyekat jalan masuk ke Felda, melakukan provokasi, mengugut dan membawa senjata hingga mencederakan orang ramai.

1. Polis Hulu Selangor nafi dakwaan ANAK
2. Pegawai Felda enggan ulas video mesyuarat sekat ceramah
3. ANAK dakwa video tunjuk konspirasi sekat ceramah