Jumaat, 15 Februari 2013

Dakwaan ancaman nyawa: Guan Eng minta BN tunjuk bukti

MOHD ISKANDAR OTMAN

Lim Guan Eng
Lim Guan Eng
 
GEORGETOWN - Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang, Teng Chang Yeow perlu mengemukakan bukti untuk menyokong dakwaan kononnya terdapat ancaman nyawa ke atas penyanyi K-Pop terkenal dari Korea Selatan, Psy pada Majlis Rumah Terbuka di sini, Isnin lalu.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, kenyataan Chang Yeow yang dipetik sebuah akhbar berbahasa Cina yang turut menyebut terdapat ancaman nyawa terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, adalah tidak bertanggungjawab kerana bukan sahaja menakutkan rakyat Pulau Pinang, bahkan menjejaskan imej negeri ini di mata dunia.

Menurutnya, walaupun kenyataan Chang Yeow itu disahkan oleh polis, namun sehingga kini beliau tidak dimaklumkan oleh Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi mengenai ancaman itu.

“Kita tahu keselamatan Perdana Menteri adalah penting tetapi saya ingin bertanya kepada dia (Chang Yeow), siapa yang mahu mengancam nyawa Perdana Menteri?

“Siapa yang mahu mengancam nyawa Psy? Psy buat persembahan di serata dunia, namun tidak pernah kita dengar nyawa bintang terkenal ini diancam.

"Tapi bila di Pulau Pinang, Chang Yeow dakwa nyawa penyanyi terkenal ini terancam sehingga menyebabkan majlis rumah terbuka mereka menjadi tunggang-langgang,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Beliau turut mempersoalkan mengapa persembahan Psy atau nama sebenarnya Park Jae-Sang tetap diteruskan walaupun dikatakan berlaku ancaman terhadapnya.

Menurutnya, kenyataan Chang Yeow itu mungkin untuk menutup malu BN apabila penyanyi yang terkenal dengan Gangnam Style tidak muncul apabila dijemput untuk menggaul yee sang bersama Perdana Menteri dan pimpinan BN lain.

Dalam sidang media itu, Guan Eng turut menayangkan video kejadian ‘memalukan’ apabila Perdana Menteri dilihat menunggu kehadiran Psy untuk menggaul yee sang namun penyanyi itu tidak muncul walaupun dijemput berulang kali oleh pengacara majlis.

Guan Eng berkata, dalam video berkenaan juga jelas menunjukkan Perdana Menteri sempat mengambil gambar orang ramai dan menunggu beberapa minit sebelum penyanyi itu muncul di pentas.

“Kalau diamati video berkenaan, Perdana Menteri dalam keadaan ceria menantikan Psy dan dakwaan terdapat ancaman nyawa Perdana Menteri dan Psy juga mencurigakan kerana tidak kelihatan langsung anggota polis yang berkawal di sekitar kawasan pentas.

“Mereka (BN) mahu menutup malu dengan membuat cerita bahawa Perdana Menteri dan Psy diancam tetapi ia bakal menjejaskan nama Pulau Pinang.

“Ia turut mencalarkan usaha polis yang selama ini giat menurunkan kadar jenayah di negeri ini. Kenyataan Chang Yeow itu menggambarkan Pulau Pinang tidak selamat,” katanya.

Tiada ulasan: