Ahad, 3 Februari 2013

Ambil Alih Operasi Air : Peter Chin Tak Faham, Selangor Hantar Satu Lagi Surat


MB pc kuning couch 01

KUALA SELANGOR: Kerajaan Negeri Selangor menghantar satu lagi surat kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air Datuk Sri Peter Chin Fah Kui bagi menerangkan proses pengambilalihan operasi Syarikat Bekalan Air Syabas Sdn Bhd (Syabas).

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim surat kedua yang dihantar Jumaat lalu itu disebabkan Peter Chin gagal memahami bagaimana proses pengambilalihan yang diterangkan dalam surat pertama.

“Pengambilalihan pengoperasian syarikat bukanlah syarikat itu diambilalih, tetapi melibatkan pemegang saham.

“Dalam operasi Syabas, pemegang sahamnya adalah Puncak Niaga, Kumpulan Darul Ehsan Bhd dan juga Kementerian Kewangan Malaysia yang memegang saham emas.

“Jadi yang saya kena bincang bukannya dengan pegawai-pegawai Syabas tetapi kena bincang dengan pemilik saham, termasuk Peter Chin, tetapi dia kata pergi jumpa orang lain,” kata beliau.

Menurut Abdul Khalid, saham emas yang dipegang oleh Kementerian Kewangan itu membolehkan Kementerian Kewangan berkuasa menolak sebarang keputusan.

Sebelum ini Peter Chin berkata dalam satu kenyataan, Kerajaan Negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat yang bertegas mahu mengambil alih syarikat konsesi air itu harus mengadakan rundingan dengan Syabas dan urusan pengambilalihan hanya boleh dilaksana jika Syabas bersetuju.

Tiada ulasan: