Isnin, 4 Februari 2013

430 Projek Tertangguh Didakwa BN, Sudah Diselesaikan Kerajaan Negeri


mb

SHAH ALAM  : Krisis air yang menyebabkan 430 projek pembangunan ditangguhkan seperti yang didakwa oleh Umno-BN kini sudah diselesaikan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata hal itu diselesaikan selepas Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) membenarkan perkara itu diluluskan.

Katanya, selain Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Kerajaan Negeri turut mempunyai kuasa bagi memberi kelulusan projek pembangunan dilaksanakan mengikut perjanjian konsesi.

“Semua pentadbiran air ini dibawah Pengarah Kawal Selia Air di bawah UPEN, jadi jika Syabas tidak beri kelulusan tetapi UPEN beri kelulusan maka ia boleh dilaksanakan.

“Jadi ia tidak ada masalah, sebab UPEN sudah beri kelulusan,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen Antarabangsa Pendidikan 2013 di Universiti Selangor (Unisel).

Hadir sama Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ; Exco Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali dan Presiden dan Naib Canselor Unisel, Prof Dr Anuar Ahmad.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendakwa krisis air di Selangor menyebabkan 430 projek pembangunan terpaksa ditangguh dan berbilion pelaburan tidak diperoleh di Selangor.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan Setiausaha publisiti DAP, Tony Pua mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak cuba menyelamatkan Syabas dengan tambahan peruntukan sebanyak RM120 juta.

Peruntukan ini dakwanya lagi menjadikan jumlah dana yang diberi kepada Syabas meningkat menjadi RM3.41 bilion dalam tempoh empat tahun.

Katanya, peruntukan tambahan itu juga membuktikan bahawa krisis air di Selangor dan Kuala Lumpur tiada kaitan dengan keperluan untuk penyaluran air dari projek Langat 2.

“Sebaliknya, ia membuktikan bahawa krisis itu adalah disengajakan oleh SYABAS untuk menaik taraf loji rawatan, membina kapasiti air tambahan yang dirawat serta membaiki dan menggantikan paip lama dan pecah,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Tiada ulasan: