Sabtu, 1 Ogos 2020

Padah lepak tak pakai pelitup muka

Nur Izzati Mohamad

INDIVIDU yang melepak tanpa memakai pelitup muka dan tidak mengamalkan penjarakan fizikal dikompaun. FOTO ihsan Polis
 
MELEPAK tanpa mengamalkan penjarakan fizikal dan tidak mengenakan pelitup muka membawa padah kepada 20 invidu apabila mereka dikompaun RM1,000 dalam operasi di Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Lebuhraya Lingkaran Luar Butterworth (LLB) di Butterworth, hari ini.

Dalam operasi 1.50 pagi itu, kesemua mereka berusia dalam lingkungan 20-an itu dikenakan kompaun kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) tanpa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Noorzainy Mohd Noor berkata, polis mengadakan pemantauan mulai 12 tengah malam tadi selaras dengan penguatkuasaan arahan pemakaian pelitup muka dalam pengangkutan awam dan tempat sesak bagi mengurangkan risiko penyebaran wabak Covid-19.

"Dalam pemantauan di kawasan R&R ini didapati terdapat sekumpulan individu melepak dan mereka tidak mengamalkan penjarakan fizikal bahkan tidak mengenakan pelitup muka.

"Justeru, tindakan kompaun terpaksa dikeluarkan ke atas kesemua mereka kerana kegagalanmematuhi SOP mengikut Peraturan 10 Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2020," katanya.

Noorzainy berkata, polis daerah itu tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak atas kegagalan mematuhi SOP.

"Pada masa sama juga diingatkan bahawa penggunaan pelitup muka menjadi perkara utama yang perlu di pantau bermula hari ini," katanya.

Tiada ulasan: