Isnin, 31 Ogos 2020

Penguat kuasa korup punca tanah kerajaan diceroboh: MCW

SHAH ALAM - Pemerhati Rasuah Malaysia (MCW) mendakwa sikap tidak amanah, tidak berintegriti dan korup dalam kalangan penguat kuasa menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan dengan berani menceroboh tanah milik kerajaan.

Presidennya, Jais Abdul Karim berkata, kerajaan terpaksa mengalami kerugian akibat pencerobohan dan hasil hutan yang ditebang bagi membuka ladang disebabkan suapan 'one-off' atau bulanan kecil yang diterima.

"Malah ketirisan daripada kutipan cukai tanah, cukai pendapatan dan sebagainya.

"Penguat kuasa atau pegawai kerajaan yang korup itu menjadi parasit dan petualang kepada pencerobohan tanah rezab kerajaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini mengulas mengenai isu pencerobohan tanah milik kerajaan Pahang.

Beliau berkata, walaupun rakyat sudah sedaya upaya memerangi rasuah, namun ia tidak berjaya disebabkan oleh petualang negara yang sanggup menjual maruah diri.

Justeru katanya, sempena Hari Kemerdekaan yang ke- 63 ini, seluruh lapisan rakyat menyeru pegawai kerajaan terutamanya pegawai penguat kuasa untuk mengamalkan jati diri integriti demi negara yang tercinta.

ARTIKEL BERKAITAN: Polis terima 9 laporan pengusaha kebun haram di Raub

Tiada ulasan: