Sabtu, 29 Ogos 2020

PRU-15: Saifuddin kata biar kepimpinan PN buat keputusan

Muhammad Azizul Osman
MGF29082020_RAPTAI-SAMBUTAN-HARI-KEBANGSAAN_09-681x454
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah 
bercakap kepada media selepas melihat Raptai Penuh Sambutan 
Hari Kebangsaan 2020 di Dataran Pahlawan, Putrajaya. foto 
ISKANDAR HAMIDI

PUTRAJAYA – Biar kepimpinan tertinggi Perikatan Nasional (PN)  membuat keputusan sama ada ingin mengadakan Pilihan Raya Umum ke 15 (PRU-15) dalam masa terdekat atau tidak.

Itu jelas Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah mengulas kenyataan Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang berkata perlu ada mandat bahau bagi menghapuskan label “kerajaan pintu belakang” kepada kerajaan PN.

“Tentu keputusan ini harus dibuat oleh pimpinan utama Perikatan Nasional. Saya pemain kecil sahaja, tidak boleh komen apa,” kata Saifuddin selepas mengadakan tinjauan persiapan sempena Sambutan Hari Kemerdekaan ke 63 di Dataran Pahlawan hari ini.

Beliau berkata sebarang keputusan yang akan dicapai oleh kerajaan harus mengikut keputusan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Menteri Kabinet ikut (keputusan) Perdana Menteri sahaja,” katanya lagi.

Semalam, Ahmad Zahid yang juga Presiden UMNO berkata kerajaan PN pimpinan Muhyiddin memerlukan mandat baharu.

Ini kerana katanya, ia perlu dibuat bagi mengelakkan pelbagai tuduhan terus dilemparkan oleh pembangkang terhadap kerajaan yang memerintah pada hari ini.

Ahmad Zahid juga berkata, kerajaan yang ada pada hari ini tidak mempunyai pilihan selain menyegerakan untuk rakyat menggunakan kuasa memilih tampuk pemerintahan yang dimahukan.

PN yang mempunyai sokongan tipis di Dewan Rakyat dengan hanya 113 kerusi berbanding 109 kerusi pembangkang membuatkan kerajaan dilihat tidak stabil dan akan terus dipersendakan sebagai kerajaan pintu belakang. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: