Prof Dr Ismail Omar
Pemilik tanah perlu berani hadapi sebarang kemungkinan, bersedia dengan ilmu hartanah
RAMAI
daripada pemilik tanah di Kampung Baru menghubungi penulis bertanyakan
beberapa perkara tentang cadangan kerajaan untuk memajukan tanah mereka.
Rata-rata mereka kurang pasti apa yang akan berlaku.
Pemilik kurang pasti mengenai kebaikan dan keburukan pembangunan yang dicadangkan.
Antara
soalan yang berlegar-legar di dalam minda mereka ialah apabila tanah
mereka dilibatkan dengan pembangunan, di mana mereka akan dipindahkan
atau apa yang akan terjadi kepada perniagaan yang mereka usahakan
sekarang?
Mereka turut
runsing apa yang akan terjadi kepada rumah yang mereka sewakan
sekarang. Ada yang bimbang kemungkinan setelah tanah mereka dibeli
dengan harga tertentu, tanah itu kemudiannya dijual pula kepada pelabur
dengan harga yang lebih mahal di pasaran.
Jikalau
dimajukan sebagai pangsapuri, mampukah orang Melayu membelinya? Boleh
dikatakan pelbagai persoalan yang menghantui mereka, menyebabkan ramai
yang resah dan gelisah.
Apabila
pemilik tanah Kampung Baru merenung semula apa yang terjadi di tempat
mereka, timbul rasa cuak dan takut di benak masing-masing. Sudah
beberapa kali mereka ditipu beberapa pemaju yang memujuk mereka untuk
berkongsi memajukan tanah.
Akhirnya,
geran tanah hilang dan pembangunan gagal, pemajunya pula hilang entah ke
mana. Ada juga pemilik tanah yang tersenyum puas. Maklumlah doa dan
harapan mereka semakin nampak menjadi kenyataan. Pembangunan yang
dirancang pada 1991 diyakini dimuktamadkan juga kali ini.
Pada 1991,
ada berita bahawa tanah mereka akan diambil dan dibayar pampasan yang
setimpal. Kemudian, atas sebab-sebab kos pembangunan yang amat tinggi,
pihak kerajaan terdahulu membatalkan hasrat berkenaan.
Sekarang
timbul pula berita cadangan semua tanah mereka akan dibeli pihak
kerajaan dengan harga yang setimpal. Ada yang mengatakan nilai tanah
mereka dengan harga sehingga RM1,000 sekaki persegi (92.9 meter
persegi).
Maknanya,
setiap penduduk yang memiliki lot tanah 7,000 kaki persegi (650.3 meter
persegi) akan menerima harga jualan tanah sebanyak RM7 juta. Lantaran
itu, berbagai-bagai rancangan masa hadapan yang sedang direka dan
difikirkan.
Cadangan
pembangunan semula Kampung Baru dibuat pihak kerajaan melalui rundingan
harga secara terus untuk maksud jual beli di pasaran. Terdapat laporan
bahawa bayaran yang diperuntukkan amat besar iaitu kira-kira RM10
bilion.
Ini bermakna
pihak pemilik boleh mengemukakan harga jualan yang ditawarkan kepada
pihak kerajaan untuk dipertimbangkan. Apabila tawar-menawar berlaku,
akhirnya penjual dan pembeli akan mempersetujui harga pasaran dan jual
beli akan berlaku.
Pendekatan
ini dinamakan mekanisme pasaran yang melibatkan permintaan dan
penawaran. Titik keseimbangan adalah harga yang terbaik di pasaran yang
akan dimuktamadkan.
Namun,
rundingan neoklasikal iaitu pendekatan ekonomi yang timbul selepas
Perang Dunia Kedua, yang melibatkan permintaan dan bekalan
bagi menentukan harga, sudah tidak sesuai lagi pada masa sekarang. Ini
terutama sekali apabila pemilik tidak mempunyai kefahaman jelas tentang
pasaran harta.
Oleh yang
demikian, pemilik tanah di Kampung Baru sepatutnya diberi peluang untuk
melantik wakil atau ejen mereka yang profesional bagi mengendalikan
rundingan harga yang berkenaan.
Sekiranya
rundingan terus antara pemilik dan pihak kerajaan tidak berlaku
sebaik-baiknya, pihak kerajaan boleh mengambil tanah penduduk melalui
Akta Pengambilan Tanah 1960. Akta ini memberi kuasa kepada pihak
kerajaan mengambil tanah berimilik untuk maksud awam atau pembangunan
ekonomi.
Dalam urusan
pengambilan, pampasan mencukupi akan dibayar kepada pemilik yang sah
melibatkan nilai tanah dan juga kos-kos berkaitan.
Sebagai
bantuan untuk kemudahan pemilik, pihak kerajaan membenarkan mereka
melantik penilai swasta untuk menyediakan laporan dan nilaian untuk
maksud siasatan di pejabat tanah.
Sekiranya
pemilik-pemilik tidak bersetuju dengan jumlah pampasan, mereka boleh
membuat bantahan dan kes berkenaan akan dibawa ke Mahkamah Tinggi untuk
diadili dan ditentukan nilai pampasan yang muktamad.
Pemilik-pemilik
tanah di Kampung Baru harus bersedia dengan ilmu pengetahuan terutama
sekali mengenai harga dan nilai pasaran tanah-tanah mereka.
Jenis nilai
tanah ini dinamai Nilai Pasaran Terbuka. Ada banyak faktor yang
mempengaruhi nilai pasaran ini. Antaranya termasuklah jenis pegangan
tanah.
Tanah di
Kampung Baru adalah tanah Penempatan Pertanian Melayu (MAS) di bawah
Peraturan Penempatan Pertanian Melayu (Kuala Lumpur) 1950 dan dipinda
pada 1954. Jadi, terdapat perbezaan nilai tanah MAS dengan tanah di
Jalan Chow Kit yang berada di luar kawasan MAS Kampung Baru.
Selain harga
pasaran yang akan dimuktamadkan semasa rundingan terus, penjual dan
pembeli perlu menyelesaikan masalah pentadbiran tanah yang ada.
Kebanyakan
tanah MAS mempunyai pemilik yang ramai atau dinamai pemilikan bertindih.
Banyak lot tanah pula yang masih belum selesai isu pusaka, warisan dan
faraid.
Penyelesaian
semua perkara ini memerlukan kos dan masa yang agak panjang kecuali
pihak kerajaan mengatur urusan pentadbiran tanah bagi menyelesaikannya
dengan teratur dan cekap.
Terdapat
juga kira-kira 100 lot tanpa pemilik yang bermakna pengambilan tanah
menjadi satu alternatif. Barangkali perunding pentadbiran tanah atau
perunding harta pusaka boleh membantu menyelesaikan masalah ini.
Kebanyakan
pemilik tanah di Kampung Baru ingin mengekalkan pegangan tanah mereka
supaya tidak terlepas kepada kaum lain. Mereka tidak menolak pembangunan
yang dibawa kerajaan.
Justeru
itu, satu alternatif yang paling baik adalah memajukan tanah di sana
menggunakan konsep Bandar Wakaf. Oleh kerana wakaf tidak boleh dijual
beli (secara umum kecuali pendapat ulama mengenai pajak) maka, hartanah
wakaf akan menjadi benteng, penyelamat dan pelindung kepada ummah.
Selain itu,
pelbagai bentuk mauquf (objek yang boleh diwakafkan) wakaf seperti
wang tunai, hartanah dan rumah yang boleh dimanfaatkan pemilik dan
pihak yang berkepentingan. Pahala berwakaf pula akan mengalir hingga
hari akhirat.
Walau apapun
yang akan berlaku, pemilik tanah di Kampung Baru perlu berani
menghadapi sebarang kemungkinan melalui persiapan dan persediaan ilmu
pengetahuan tentang hartanah.
Pihak
kerajaan pula perlu lebih rasional memberi peluang dan ruang supaya
akhirnya pembangunan semula Kampung Baru dapat dijalankan dengan semua
pihak berpuas hati atau situasi menang-menang.
* Prof Dr Ismail Omar , Presiden
Pertubuhan Profesional Tanah Malaysia (PERTAMA) dan pensyarah kanan
dalam bidang pengurusan hartanah di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan