Jumaat, 28 September 2018

Azhar mahu pastikan PRK Port Dickson pilihan raya bersih, adil di era Malaysia Baharu



Azhar mahu pastikan  PRK Port Dickson  pilihan raya bersih, adil di era Malaysia Baharu

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang baharu Azhar Azizan @ Harun mahu Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson berjalan secara bersih dan adil kepada semua parti dan calon yang bertanding kali ini.

Beliau yang memulakan tugas  di hari  pertama hari ini, berkata, di era Malaysia Baharu ini, beliau berniat untuk memastikan tanggungjawab yang bakal dipikulnya dapat dilaksanakan secara adil dan mencapai matlamat untuk penambahbaikan suruhanjaya itu dan sistem pilihan raya di negara ini.

” Saya lapor diri ke SPR penuh dengan aktiviti dan cabaran kerana semalam SPR ke saman, esok adanya penamaan calon.

“Oleh kerana personaliti yang terlibat (bertanding) pada PRK Port Dickson  akan menjadi perhatian seluruh negara dan dunia. Saya akan pastikan ia berlangsung secara bersih dan adil dalam era Malaysia Baharu,” ujarnya dalam sidang media diadakan di Ibupejabat SPR di Putrajaya hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi SPR Tan Sri Othman Mahmood dan Setiausaha SPR Datuk Elias Abu Bakar serta pegawai kanan suruhanjaya.

(dari kiri) Pengerusi SPR Azhar Harun bersama Tan Sri Othman Mahmood dan Datuk Mohamed Elias Abu Bakar beramah mesra dengan kakitangan SPR di kaunter pertanyaan.

Beliau dilantik sebagai Pengerusi SPR menggantikan Tan Sri Mohd Hashim Abdullah yang tamat tempoh perkhidmatan pada 1 Julai lepas.

Azhar yang juga bekas peguam berkata, beliau mengharapkan di bawah terajunya nanti SPR akan melangkah ke tahap lebih tinggi yang akan diperakui diperingkat antarabangsa.

“Saya berasa amat gembira tetapi saya juga akur dengan amanah amat besar dipertangungjawab atas bahu saya di era Malaysia Baharu ini.

“Niat saya untuk laksanakan amanah tersebut dengan seberapa baik yang boleh dengan bantuan timbalan dan ahli suruhanjaya lain.

“Ini kerana dua tiga bulan kita bercakap tentang untuk reform SPR dan saya akan bertemu dengan Tan Sri Rashid Abdul Rahman untuk mendapatkan kerjasama dan mengetahui agenda reform yang ingin dilaksanakannya…ini niat yang bagus jika SPR boleh ditambahbaikan,” ujarnya.

Pada Ogos lalu kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Reformasi Pilihan Raya (ERC) yang dipengerusikan oleh Naib Presiden Bersatu Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman. Jawantakuasa itu mempunyai 10 anggota terdiri dariapda Bersih, Merdeka Centera, BN, PHdan NGO.

Azhar Harun diberikan penerangan oleh pegawai SPR proses pengundian yang dilaksanakan suruhanjaya itu.

Ditanya mengenai teguran Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin mengenai pelantikannya sebagai Pengerusi SPR tidak atas persetujuan anggota parlimen sebagaimana dalam  manifesto PH.

Azhar melahirkan rasa terima kasihnya kepada peringatan Khairy kerana akauntabiliti yang ditunjukkan  dalam manifesto PH mengenai pelantikan seorang pengerusi dalam mana-mana agensi atau suruhanjaya.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak boleh memihak kepada mana-mana parti sekiranya mekanisma pemilihan itu diwujudkan selepas ini, sekiranya kerajaan ingin melaksanakannya sebagaimana dalam manifesto adalah dialu-alukan.

“Tetapi pada masa ini mekanismanya belum ada tetapi pelantikannya ada mengikut mekanisma sedia ada, jadi saya terima sahaja,” ujarnya.

Khairy sebelum ini mempersoalkan pelantikan Azhar  sebagai Pengerusi SPR kerana tidak mendapat perakuan Parlimen seperti mana termaktub dalam manifesto Pakatan Harapan (PH).

Beliau berkata, tanpa pengerusi baharu pun SPR masih mampu mengendalikan PRK  Port Dickson.

Tiada ulasan: