ISMA WEB
SST buka ruang kepada peniaga menipu dan menaikkan harga barang
SISTEM
percukaian adalah satu daripada polisi fiskal (fiscal policy) yang
dilaksanakan kerajaan dan salah satu daripada instrumen pendapatan
sesebuah negara.
Selain
daripada sistem percukaian, sumber pendapatan negara diperoleh daripada
kegiatan import dan eksport, pelaburan asing, syarikat berkaitan
kerajaan (GLC) dan lain-lain instrumen di dalam kategori polisi kewangan
(monetary policy), antaranya terbitan bon.
Pendapatan
negara yang kukuh akan berjaya memastikan kegiatan ekonomi sesebuah
negara, terutama ekonomi domestik membangun dan rakyat mendapat manfaat
daripadanya.
Sistem
percukaian yang efisyen dan tidak membebankan rakyat amat penting bagi
menjana pendapatan negara kerana sistem percukaian itu sendiri merupakan
sumber utama bagi pendapatan sesebuah negara yang membangun (developing
country).
Penguatkuasaan
cukai GST (Goods & Services Tax) pada April 2016 adalah salah satu
daripada langkah kerajaan dalam mengemas kini dan menaik taraf sistem
percukaian di Malaysia bagi menggantikan cukai sebelumnya, Cukai SST
(Sales & Services Tax) yang telah diperkenalkan seawal 1960-an.
Di
sesetengah negara lain GST dikenali sebagai Value-Added Tax (VAT).
Sistem GST ini beroperasi berasaskan kepada konsep nilai ditambah. GST
ini adalah penggantian kepada Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST)
yang merupakan cukai seperingkat.
GST
dikenakan ke atas barang dan perkhidmatan di setiap peringkat
pengeluaran dan pengedaran dalam rantaian pembekalan termasuk barang dan
perkhidmatan yang diimport.
Ketika
perlaksanaan SST, semua barangan tidak dicukai, kecuali sesetengah
barang yang diisytiharkan dicukai, manakala bagi GST pula, semua barang
akan dikenakan cukai kecuali barangan yang tidak diisytiharkan dicukai.
Antara
barangan yang tidak dikenakan cukai adalah keperluan asas pengguna
sebagai contoh beras, gula, daging, ayam dan lain-lain.
GST telah
mengenakan cukai terhadap 670 barangan dan servis, manakala SST
terdahulu telah mengenakan cukai kepada 359 barangan dan 73
perkhidmatan.
Kadar GST 6
% dikenakan kepada setiap peringkat di dalam rantaian jika margin
keuntungan diletakkan pada kadar RM10 di setiap peringkat.
Berdasarkan
rajah di atas, peniaga di setiap peringkat di dalam rantaian boleh
menolak GST yang dibayar (cukai input) dari GST yang dikenakan (cukai
output).
Contohnya
pembekal ( 1) mengenakan cukai output kepada pengilang (2) sebanyak
RM3.00 tetapi pembekal (1) tidak perlu membayar cukai input kerana
pembekal tidak membeli apa-apa input daripada perniagaan lain.
Oleh itu, pembekal perlu membayar sebanyak RM3.00 yang diterima daripada pengilang (2) kepada kerajaan.
Seterusnya,
bagi pengilang (2), cukai yang dikenakan (cukai output) kepada
pemborong (3) ialah RM3.60 dan pengilang telah membayar cukai input
kepada pembekal (2) ke atas bahan mentah sebanyak RM3.00. Jadi,
pengilang (2) hanya perlu membayar sebanyak RM0.60 iaitu perbezaan
antara cukai output dengan cukai input kepada kerajaan.
Begitu
juga seterusnya yang berlaku kepada pemborong (3) dan peruncit (4). Jika
cukai input ini melebihi cukai output, para peniaga boleh menuntut
semula daripada kerajaan.
Namun,
bagi pengguna (5), mereka perlu membayar cukai GST berkadar 6 % yang
telah ditetapkan dan tidak boleh menuntut GST ini daripada pihak
kerajaan.
Kadar SST 10 % hanya dikenakan pada output di peringkat pertama sahaja di setiap rantaian
Jadual di
atas menunjukkan kepada kita bagaimana sistem percukaian SST yang
bersifat seperingkat dan jika ianya dipatuhi seperti di dalam jadual di
atas, maka ianya tidak akan membebankan rakyat dengan kos barangan dan
perkhidmatan yang tinggi.
Namun,
sistem SST yang terdahulu membuka ruang yang banyak kepada peniaga dalam
menipu harga barang dengan menyembunyikan harga barang yang sebenar di
atas alasan cukai dengan menaikkan harga barang.
Kerajaan
juga terdedah dalam mengenakan cukai berganda kepada peniaga dan
pengguna dengan cukai SST ini. Seterusnya, sistem SST yang terdahulu ini
memberikan ruang yang begitu banyak kepada peniaga mengelak daripada
membayar cukai (Tax Evasion) kerana sifatnya yang bersifat cukai
seperingkat.
Manakala, sistem GST memerlukan peniaga menghantar pelaporan kepada agensi Kastam Diraja Malaysia setiap tahun.
GST
mengenakan cukai di setiap peringkat perbekalan dan pengedaran barangan
serta perkhidmatan di dalam rantaian dapat mengurangkan masalah-masalah
seperti peniaga mengelak daripada membayar cukai dan dapat menyelesaikan
masalah cukai berganda seterusnya sistem kutipan cukai kerajaan akan
menjadi lebih efisyen.
Harga
barangan dan perkhidmatan akan mengalami proses kenaikan harga pada
setiap tahun dan bukanlah GST dan SST menjadi faktor penyebab kepada
kenaikan harga ini kerana sitem cukai konsisten berada pada kadar yang
ditetapkan kerajaan iaitu 6 % untuk GST dan 10 % bagi SST.
Kenaikan
harga barangan dan perkhidmatan adalah disebabkan oleh inflasi antaranya
dan kadar kenaikan barangan mengikut kadar inflasi adalah satu
indikator yang menunjukkan ekonomi sesebuah negara itu sihat dan
membangun dengan baik.
Namun,
bagi saya kenaikan harga barangan dan perkhidmatan punca utamanya adalah
wujudnya kumpulan peniaga yang mendominasi pasaran dan bergerak secara
kartel.
Kewujudan
kartel-kartel ini, ditambah dengan penguatkuasaan sistem percukaian yang
longgar telah mengukuhkan kedudukan kartel ini di pasaran ekonomi dan
seringkali kenaikan harga barang akan dihalakan kepada sistem cukai
kerajaan.
Jika
dilihat kembali, beberapa peristiwa yang selalunya akan menyebabkan
kenaikan harga barang, antaranya kenaikan harga minyak, di mana sebelum
ini harga minyak dipengaruhi oleh subsidi kerajaan sebelum subsidi
dihapuskan dan berdasarkan harga petrol semasa.
Apabila
kerajaan mengurangkan subsidi dan harga minyak naik, maka harga barang
pun turut naik dengan alasan peningkatan kos penghasilan dan baru-baru
ini, harga barang naik mendadak akibat daripada pengenalan GST.
Kesimpulannya,
sistem percukaian GST sebelum ini lebih memberikan kebaikan kepada
kerajaan berbanding sistem percukaian SST sebelumnya.
Sistem GST
yang lebih efisyen dan telus dijadikan mangsa sentimen rakyat terhadap
harga barangan yang naik mendadak adalah akibat daripada penguatkuasaan
undang-undang percukaian yang longgar dan kartel-kartel barangan ini
terus kukuh dalam mendominasi pasaran di samping penerangan kepada
rakyat mengenai GST belum mencukupi.
Pengenalan
cukai SST pada kadar 10 % bagi barangan dan 6 % bagi perkhidmatan
dijangkakan tidak akan mengurangkan harga barangan, malah harga barangan
akan terus meningkat tinggi tidak selari dengan kadar inflasi
disebabkan oleh monopoli dan dominasi kartel-kartel yang tidak
dibanteras ketika di dalam kerajaan sebelumnya.
Sistem
cukai GST harus dikekalkan dengan beberapa cadangan seperti kadarnya
boleh dikurangkan dan paling penting adalah penguatkuasaannya harus
dilaksanakan dengan baik serta kewujudan kartel-kartel yang telah wujud
sejak sekian lama ini haruslah dibendung oleh pihak berkuasa.
Azry Mustapa, Pelajar Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan Korporat,
Universiti Malaysia Sarawak(UNIMAS)
Universiti Malaysia Sarawak(UNIMAS)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan