Selasa, 31 Julai 2018

Eksekutif tertinggi 1MBD, peguam Goldman disiasat Switzerland

Wartawan MalaysiaGazette
 Siasatan berhubung kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah 50 peratus selesai, kata Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Mohd Shukri Abdull.




GENEVA – Bekas eksekutif tertinggi 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan seorang peguam kanan di Goldman Sachs Group Inc antara enam orang yang disasarkan oleh Switzerland dalam siasatan kes jenayah membabitkan skandal wang berbilion dolar.

Eksekutif itu disyaki memberi kuasa pemindahan secara haram melibat sejumlah AS$700 juta, menurut sumber yang enggan dikenali.

Kedua-dua mereka sedang disiasat kerana rasuah, salah laku di pejabat awam, pengubahan wang haram dan salah urus jenayah, menurut Bloomberg.

Mereka ialah T dan L – memandangkan mereka hanya boleh dikenal pasti di bawah undang-undang Switzerland, dirujuk sebagai “dua bekas pegawai di 1MDB” dalam siaran akhbar 10 Julai yang dikeluarkan semasa lawatan Peguam Negara Switzerland, Michael Lauber di Putrajaya.

Pendakwa Switzerland biasanya tidak menamakan mana-mana suspek melainkan mereka telah didakwa.

Sama ada L dan T, disenaraikan dalam rekod telefon awam dan percubaan untuk mencari mana-mana wakil mereka tidak berjaya.

Goldman turut dalam pemerhatian siasatan kes 1MDB kerana memainkan peranan meningkatkan jumlah hutang sehingga AS$6.5 bilion dengan bantuan L, yang digambarkan sebagai “titik utama” dengan bank dalam aduan jenayah di Amerika Syarikat pada tahun 2016.

Goldman, yang belum dituduh melakukan salah laku berkata, ia hanya meningkatkan dana untuk 1MDB supaya ia boleh membuat pelaburan yang memberi manfaat kepada Malaysia.

Dan, ia tidak meramalkan di mana wang itu berada selepas itu.

“Kami tidak dapat melihat sama ada sesetengah dana tersebut mungkin telah dialihkan ke tujuan lain oleh penerbit oleh anggota Kerajaan Malaysia atau yang lain,” kata Edward Naylor, jurucakap yang berpangkalan di Hong Kong.

Komisen bernilai hampir AS$600 juta yang diperoleh Goldman untuk penerbitan bon cukup besar tetapi Naylor berkata, ia mencerminkan ‘risiko yang kami anggap pada masa itu, khususnya pergerakan dalam sebaran kredit yang terikat kepada bon tertentu, kos lindung nilai dan keadaan pasaran yang mendasarinya’.

L tidak dituduh melakukan salah laku oleh pendakwa Amerika Syarikat dalam aduan yang dibuat pada 2016 tetapi menerima bayaran AS$5 juta untuk kerja yang dibayar melalui syarikat-syarikat shell ke dalam akaun bank Swissnya.

L juga menghantar sejumlah enam angka kepada Tim Leissner dari Goldman Sachs untuk pelaburan permulaan yang mereka buat, menurut laporan Bloomberg yang lebih awal.

Leissner merupakan pegawai utama dalam penjualan bon 1MDB dan meninggalkan bank itu selepas mengambil cuti pada awal tahun 2016.
 
Pendakwa Amerika Syarikat dalam rundingan perjanjian rayuan dengan Leissner, kini mendesaknya untuk mendapatkan maklumat sama ada Goldman menjadi ‘mata buta’ tidak mengetahui kedudukan wang tersebut, menurut laporan Bloomberg awal bulan ini yang juga memetik sumber sebagai berkata.

Switzerland sedang menyiasat keseluruhan kes tersebut kerana Swiss Bank dan unit bank asing Switzerland telah digunakan untuk mengalihkan wang termasuk JPMorgan, Falcon Private Bank dan BSI SA.T untuk 1MDB hingga tahun 2011 ketika ia masih dikenali sebagai Terengganu Investment Authority.

Pihak berkuasa Malaysia yang bertindak bagi pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah negara telah mengeluarkan waran tangkap terhadap L dan T. – MalaysiaGazette


Tiada ulasan: