Jumaat, 6 April 2018

BUBAR PPBM: MAHATHIR TAK PEDULI ARAHAN ROS




PPBM tetap berdegil dan enggan akur arahan Jabatan Pendaftar  Pertubuhan Malaysia (ROS )  supaya mematuhi arahan pembubaran sementara.

Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad mendakwa notis yang dihantar oleh ROS menggunakan ayat yang mengelirukan dan melucukan.

“Ayat yang dihantar oleh ROS itu sangat melucukan sehingga ia sukar difahami dan surat tersebut juga turut mengandungi istilah yang saya tidak pasti sama ada bubar atau batal jadi kami merasakan parti ini masih boleh berfungsi  seperti biasa sehingga ROS batalkan parti ini secara rasmi.

“Memandangkan ROS sendiri tidak mematuhi Akta Pertubuhan 1966 maka perintah sementara pembubaran itu belum lagi disampaikan dengan sah dan sempurna kepada kami dan dianggap sebagai tidak sah,”katanya dalam sidang media khas di ibu pejabat PPBM di Petaling Jaya,lewat malam Khamis.

Sebelum ini pada petang Khamis, ROS mengeluarkan perintah pembubaran sementara terhadap PPBM dan memberikan tempoh 30 hari untuk melengkapkan butiran yang diperlukan atau berdepan pembubaran.

Bekas Perdana Menteri itu juga mengecam ROS kononnya arahan yang dibuat dipengaruhi oleh UMNO dan Barisan Nasional ketika negara di ambang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Tindakan ROS ini adalah satu perbuatan penyalahgunaan kuasa. Sepatutnya ROS bersifat neutral dan bukan cuba mensabotaj proses demokrasi dan PRU 14 dengan mengikut telunjuk UMNO.

“Ini menunjukkan UMNO dan Barisan Nasional akan menggunakan segala tipu helah untuk mendapat kemenangan dalam PRU14.

Ini juga menunjukkan Najib amat takut bahawa Pakatan Harapan akan membawa kepada perubahan pemerintahan yang lebih baik yang akan menghadapkannya ke muka pengadilan kelak,” katanya.

Lantaran itu, Mahathir menyeru ahli-ahli PPBM menghiraukan arahan ROS itu dengan terus berkempen menggunakan nama dan logo parti itu pada PRU14 ini.


Tiada ulasan: