Ahad, 29 April 2018

LGBT yang membinasakan

sitifatimah


Pihak berkuasa perlu ambil tindakan terhadap kumpulan terkutuk ini


1. KEWUJUDAN kumpulan-kumpulan yang cenderung kepada amalan LGBT ini amat membimbangkan. Selain daripada bercanggah dengan fitrah manusia, amalan seperti ini amat bertentangan dengan al-Quran dan hadith.

2. Allah SWT mengingatkan kita tentang ancaman ini melalui kisah Nabi Lut yang dinyatakan didalam al-Quran. Perbuatan terkutuk ini disifatkan oleh Allah SWT sebagai “orang yang melampaui batas”. Firman Allah:

إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاء بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ

“Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas”.

3. Dalam menangani isu ini, Rasulullah ﷺ juga memberi amaran yang keras berhubung perbuatan ini. Rasulullah ﷺ menegaskan bahawa amalan ini adalah perkara yang dilaknat oleh Allah. Sabda Baginda:

لَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ
Maksudnya: Allah melaknat mereka yang melakukan perbuatan kaum Lut. (HR Ahmad)
Menurut al-Imam Ibn al-Jauzi, Rasulullah tidak pernah melaknat pelaku dosa besar sebanyak tiga kali berturut-turut seperti yang dilakukan kepada pelaku homoseksual ini. Di sini jelas menampakkan ketegasan Baginda ﷺ dalam menangani permasalahan ini.

4. Malah, Rasulullah meletakkan hukuman yang amat keras terhadap pelaku LGBT. Sabda Baginda Nabi:

مَنْ وَجَدْتُمُوه يَعمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ فَاقْتُلُوا الْفَاعِلَ والمَفْعُولَ بِهِ
Maksudnya: Barangsiapa yang melakukan perbuatan kaum Nabi Lut, maka bunuhlah si pelaku dan yang diperlakukan. (HR al-Tirmizi dan Abu Daud)

Dalam merelisasikan saranan ini, al-Imam al-Syaukani menjelaskan bahawa Khulafa al-Rasyidin pernah menjatuhkan hukuman mati terhadap pelaku homoseksual. (al-Shawkani, Sayl al-Jirar, 1/840)

5. Menurut al-Imam al-Bayhaqi, Khalid al-Walid pernah bertanya kepada Abu Bakar berhubung hukuman yang wajar dikenakan terhadap pelaku homoseksual ini. Abu Bakar memanggil beberapa sahabat berbincang. Saidina Ali antara sahabat yang memberikan respon yang amat keras. Beliau mencadangkan supaya pelaku tersebut dibakar! (al-Safiri, al-Majalis al-Wa’ziyyah, 2/155)

6. Menurut al-Qardawi, tindakan tegas yang dikenakan oleh Syariat Islam ini adalah bagi membersihkan masyarakat dari budaya yang tidak sihat. Malah perlakuan ini membawa kepada penyebaran penyakit yang tidak diingini. (al-Qardawi, al-Halal wa al-Haram.)

7. Dengan itu, adalah diharapkan agar pihak berkuasa memantau serta mengambil tindakan terhadap kewujudan kumpulan yang membantu ke arah perlakuan yang terkutuk ini.

*Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia

Tiada ulasan: