Ahad, 4 Disember 2016

'Myanmar mahu saya buat apa? Tutup mata? Bisu?,' soal Najib Razak

Oleh Azizul Osman
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: 'Kerajaan Myanmar mahu saya buat apa? Tutup mata? Mahu saya bisu? Saya tak akan tutup mata dan saya tak akan membisu,' itu ketegasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersabit kekejaman kerajaaan Myanmar ke atas etnik minoriti Rohingya, di negara itu.
 
Najib sekali lagi menegaskan Malaysia tidak berniat untuk masuk campur dalam urusan pentadbiran negara Myanmar, namun terpaksa bertindak berpaksi kepada hak asasi dan nilai kemanusiaan terhadap warga Rohingya.  
 
Kelmarin, kerajaan Myanmar memberi amaran kepada Najib agar tidak menyertai Himpunan Solidariti Ummah bagi mengutuk tindakan mereka ke atas warga Rohingya.
 
"Kita hendak beri isyarat kepada kerjaan Myanmar, kita (juga) mahu beritahu Aung San Suu Kyi, cukuplah (lakukan kekejaman). Dua hari lalu kenyataan dari kerajaan Myanmar kata kalau saya hadir dalam solidariti ini, mereka anggap saya campurtangan. Dia gertak saya. Dia beri amaran pada saya. 
 
"Saya tidak peduli. Sebab saya hadir bukan atas tubuh badan saya. Saya hadir bukan atas nama Najib Razak. Saya ke sini atas dasar ummat dan rakyat Malaysia keseluruhannya," Ujar Najib ketika menyampaikan ucapannya, yang disambut dengan sorakan ribuan peserta yang hadir.
 
Najib mengingatkan Myanmar agar kembali merujuk Piagam ASEAN yang ditandatangani sebelum ini - bersabit elemen hak asasi kemanusiaan dan bukannya hanya melihat bab campurtangan kononnya yang sedang dilakukan Malaysia, buat masa ini.
 
"Dia (Myanmar) baca satu sahaja bab kita tidak boleh campurtangan dalam urusan negara lain. Dia tidak baca bab lain dalam artikel (piagam ASEAN). Dalam piagam itu ada disebut untuk tegakkan hak asasi manusia.
 
"Mereka itu buta ke? Janganlah tafsir sesuka hati. Apa yang dia mahu kita buat? Kita dalam komuniti ASEAN. Tahun sudah kita isytihar apa? Kita isytihat kita sebagai satu komuniti. Bila komuniti, jika ada kezaliman, kekejaman, orang dibunuh, dibakar hidu-hidup, dirogol, diusik, dipukul, dicabut nyawa, tak boleh bergerak, tak boleh kerja, tak boleh kawin...bukankah ini penentangan hak asasi manusia?.
 
"Apa mereka hendak saya buat? Saya mewakili 31 juta rakyat negara ini. Nak saya tutup mata? nak saya bisu? Saya tak akan tutup mata dan saya tak akan bisu. Sebab mereka ini (warga Rohingya) mesti dibela. Mereka bukan sahaja seakidah dengan kita. Mereka juga manusia, rakyat dan nyawa mereka bernilai. Kita mesti berjuang habis-habisan," tegas Najib lagi.
 
Najib juga menyeru Presiden Indonesia, Joko Widodo agar turut sama mengerah rakyatnya agar membantah kekejaman kerajaan Myanmar terhadap Rohingya dan bukannya hanya mengadakan protes terhadap Ahok.
 
"Saya nak minta Presiden indonesia, Jokowi minta rakyat Indonesia (adakan protes juga). Jangan protes Ahok sahaja. Rohingya mesti diperjuang," ucap Najib penuh semangat.
 
Terdahulu, ratusan ribu rakyat Indonesia membanjiri ibu negara republik itu bagi menyuarakan bantahan terhadap Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau Ahok yang dikatakan menghina Islam.
 
Demonstrasi itu berakhir dengan seorang maut manakala tujuh lagi cedera akibat rempuhan.
 
Tanggungjawab membantah kekejaman ke atas Rohingya perlu digalas semua pihak, tidak terkecuali mana-mana parti politik, ujar Najib.
 
"Sebab itu (hari ini) Umno dan PAS ada dalam himpunan ini. Terima kasih Tok Guru Haji Hadi. Kita memang boleh berbeza pendapat, ideologi tapi ini soal Islam, soal ummah, soal menegakkan makasid syariah. Ini wajib. ini bukan politik," katanya.
 
Najib juga menyeru Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) agar bertindak dan tidak hanya menjadi pemerhati dikala ada rakyat yang tidak berdaya ditindas. 
 
Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Zahid Hamidi mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) perlu mengambil tindakan ke atas kerajaan Myanmar.
 
"Ini bukan soal campur tangan, ini soal kemanusiaan, soal kepedulian, soal rasa universal yang tinggi Malaysia. Kita mahu PBB dan ICJ ambil tindakan kepada pemimpin dan junta Myanmar.
 
"Ini bukan kali pertama dan terakhir, kita akan terus bangkit untuk pertahan nasib Rohingya keseluruhannya," katanya.
 
 

Tiada ulasan: