Jumaat, 16 Disember 2016

FB garis cara pengguna boleh lapor sebaran berita palsu




DETIK DAILY




Facebook semalam menggariskan butiran mengenai kaedah yang sedang diujinya atau telah mula melaksanakannya untuk mengawal penyebaram berita palsu melalui platform media sosialnya.

Facebook mengumumkan beberapa minggu lalu bahawa ia sedang mengusahakan penambahbaikan untuk menangani penyebaran berita palsu ekoran kritikan hebat terhadap peranannya dalam mempengaruhi pilihan raya presiden Amerika Syarikat.

Dalam stu catatan blog, pengurus Facebook, Adam Mosseri menyenaraikan empat bidang, yang menurutnya, memberi tumpuan kepada "yang paling teruk", mentakrifkannya sebagai penipuan jelas yang disebarkan oleh penghantar spam untuk kepentingan mereka sendiri.

Mosseri berkata salah satu cara menjadikannya lebih mudah untuk melaporkan sesuatu penipuan.

Facebook sedang menguji beberapa cara untuk melakukan ini, termasuk dengan menekan klik di sudut atas kanan berita yang disyaki palsu.

"Kami bergantung sepenuhnya kepada masyarakat untuk membantu dalam isu, dan ini boleh membantu kami mengesan lebih banyak berita palsu," katanya.

Satu lagi yang sedang diuji ialah menandakan cerita sebagai dipertikaikan selepas dikenal pasti sebagai palsu oleh organisasi pemeriksa fakta.

"Jika organisasi pemeriksa fakta mengenal pasti sesuatu cerita sebagai palsu, ia akan ditandakan sebagai dipertikaikan dan akan ada pautan ke artikel yang menjelaskan mengapa," kata Mosseri. Cerita-cerita yang telah dipertikaikan juga mungkin ditolak ke bahagian terbawah suapan berita Facebook.

Perkara-perkara lain yang sedang diuji adalah cara untuk memberi isyarat apabila pengguna enggan berkongsi cerita dan cara-cara untuk mengurangkan insentif kewangan dalam penyebaran berita palsu di Facebook. Selepas pilihan raya ia didedahkan bahawa beberapa orang yang menyebarkan berita palsu dibayar untuk berbuat demikian oleh pengiklan

yang melampirkan mesej mereka pada berita palsu.

Mosseri berkata ini adalah hanya sebahagian daripada langkah-langkah pertama Facebook dalam memerangi penyebaran berita palsu.

"Kami akan belajar daripada ujian ini, dan memanjangkannya dari masa ke masa," katanya.

Dalam tempoh tiga bulan terakhir sebelum pilihan raya presiden Amerika Syarikat pada 8 November, perkongsian dan komen mengenai kandungan palsu di Facebook memuncak dan melepasi kandungan dari media utama, menurut satu analisis oleh laman web Buzzfeed.

Tiada ulasan: