WACANA Sinar Harian siri ke-43 berjudul ‘Pusara di Jalan Raya: Sampai Bila?’ dibarisi ahli panel terkemuka, antaranya adalah Timbalan Pengarah (Penguatkuasaan Kawalan/Lalu Lintas/Pengurusan Saman) JSPT Bukit Aman, Asisten Komisioner Ruslan Khalid; pelumba Grand Prix, Shahrol Yuzy: artis, Mohd Nasir Hamzah (Achey) dan Pengarah Eksekutif Safe Kids Malaysia, Prof Madya Dr Khulanthayan KC Mani.
Juga turut menampilkan penampilan khas, Adi Haslam Abdullah (Cletus).
Program yang diadakan di Auditorium Sultan Muhammad ke V, Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, Seksyen 15, Shah Alam turut menampilkan moderator Nazri Kahar (Astro Awani) yang akan menghangatkan wacana kali ini.
Terus bersama kami menerusi portal dan Twitter SinarOnline untuk mengikuti wacana kali ini.
Anda juga boleh ikuti video strim secara live di Facebook SinarTV
2.45pm : Peserta wacana mula memenuhi auditorium sambil menunggu wacana bermula.
2.55pm: Ahli panel mengambil tempat masing-masing di atas pentas.
3.00pm: Moderator memperkenalkan barisan panelis
Moderator membuat pengenalan mengenai topik perbincangan.
Moderator meminta panelis menjelaskan tajuk dan diberi masa 5 minit.
3.19pm: Moderator: Bagaimana kita melihat angka terkini dan jumlah kemalangan di negara ini?
Kenapa kita perlu risau?
3.20pm: ACP Ruslan: Kalau kita lihat pada angka kemalangan, satu hari tidak kurang 18 kematian direkodkan.
ACP Ruslan: Dalam masa lima tahun, angka kematian mencecah 40,000 orang. Boleh muat satu stadium.
Memang betul kematian itu Qada dan Qadar, tetapi kita perlu usaha elakkan.
Punca kemalangan jalan raya, antaranya sikap manusia dan masalah teknikal.
Ada antara kita seolah-olah ada masalah psikologi.
Sikap baik, sopan boleh berubah sebaik sahaja seseorang itu duduk di belakang stereng.
Ada antara kita yang bangga dengan dosa-dosa yang kita buat atas jalan raya.
Ini adalah budaya pemanduan yang ada dalam kalangan pemandu jalan raya.
3.30pm: Moderator: Selepas jadi pemain pro di Eropah, bagaimana anda lihat mereka amal keselamatan jalan raya?
Sharul Yuzy: Saya minat kelajuan. Tapi dlm masa sama racing buat saya lebih disiplin.
Tujuh tahun berada di Barcelona saya tak penah tgk kemalangan.
Sharul Yuzy: Apa yg saya lihat cara pemanduan, di tol 10 km jem motor pun beratur belakang lori. Disiplin.
Orang Eropah kemalangan hanya sebab mabuk saja. Di Malaysia Mat Rempit ramai, kerjasama antara polis dan rakyat tempatan sangat bagus.
Disiplin semua datang dari kita sendiri, macam mana kita memandu, macam mana nak hormat orang.
Pengalaman di Eropah mengajar saya untuk bertolak ansur.
Jika tunggang laju, jangan di luar kawalan. Ikut kemampuan kita.
Pihak berkuasa harus tekankan perkara ini dan tahu bagaimana utk disiplinkan mereka.
3.40pm: Moderator: Achey sampai bila? Pernah merempit?
3.42pm: Achey: Pernah...pengalaman saya tentang fokus ialah saya suka Smule maksudnya ketika memandu nyanyi lagu dangdut.
Video itu sebabkan saya dikecam. Memang salah saya kerana fokus hilang sebab saya lihat lirik.
Tentang motor pula budak kita power sangat, tukar sana tukar sini, jadi saya mohon kepada mereka jangan langgar lalu lintas.
Satu lagi pengalaman saya, kawan saya Abang Rahim didik anak kecil main motocross ditimpa kemalangan yang bawa kematian.
Abang Rahim meninggal sebab malang tak berbau. Dia meninggal sebab langgar pintu kereta.
3.46pm: Moderator: Bagaimana pemandu boleh berubah dalam sekelip mata?
3.48pm: Dr Kulanthayan: Masalah utama negara kita adalah bilangan penduduk dan bilangan kenderaan yang berlambak.
Bilangan penduduk 30 juta dan bilangan kenderaan kita ada 20 juta.
Pertumbuhan penduduk hanya 2 peratus manakala pertumbuhan kenderaan sebanyak 6 peratus.
Ini menunjukkan rakyat Malaysia mempunyai lebih kurang dua kenderaan.
Dr Kulanthayan: Untuk mengurangkan jumlah kenderaan dan kemalangan, penduduk perlu digesa guna pengangkutan awam.
Dengan penggunaan pengangkutan awam, ia dapat mengurangkan jumlah kemalangan dan rekod kematian
Negara yang menggunakan khidmat tren, angka kematian mereka dalam kemalangan jalan raya adalah rendah.
Kalau boleh sasarkan pendidikan dan pencegahan terhadap kanak-kanak mungkin kesedaran terhadap isu ini lebih tinggi.
Jika pendidikan kesedaran diberi lebih awal, kanak-kanak akan lebih fahami bahaya dan sedar risiko kemalangan.
Ini juga boleh memberi kesedaran kepada ibu bapa. Pendidikannya terhadap kanak-kanak, sasarannya adalah ibu bapa.
Kalau boleh sasarkan pendidikan dan pencegahan terhadap kanak-kanak mungkin kesedaran terhadap isu ini lebih tinggi.
Jika pendidikan kesedaran diberi lebih awal, kanak-kanak akan lebih fahami bahaya dan sedar risiko kemalangan.
Ini juga boleh memberi kesedaran kepada ibu bapa. Pendidikannya terhadap kanak-kanak, sasarannya adalah ibu bapa.
3.55pm:Moderator: Boleh kongsi pengalaman dalam kemalangan?
4.00pm: Adi: Saya kemalangan semasa berlumba di Pasir Gudang. Masa tu ramai yg tiada lesen dan baru belajar bawa motor.
Nasihat saya satu je kena cukup tidur dan ada lesen. Sampai bila.keluarga nak jaga awak?
Saya 18 tahun begini, ramai lagi budak sekarang tiada lesen.
4.05pm: Moderator: Bagaimana pula dengan kemahiran menunggang dan cara penunggangan motor?
Adi: Seperti yg Sharul bagitahu, banyak otai yang bawa motor banyak pengalaman, jadi tanya mereka.
Belajar taktik jalan raya. Undang-undang kena ikut. Budak2 baru tak tau motor itu bagus ke tak.
4.08pm: Moderator: 50 peratus penunggang motosikal tiada lesen. Bagaimana anda lihat perkara ini?.
Ruslan: Inilah dikatakan sikap. Kalau boleh dibudayakan memandu ikut aturan itu akan menjadi sesuatu yang baik untuk negara kita.
Jadi apakah cara terbaik untuk kita selesaikan masalah ini? Kita sekarang ini mula laksanakan perkara ini.
Saya hendak ingatkan kelajuan itu membunuh. Kita letak had laju dan semua undang2 itu ada sebab jadi kena hormati.
Ruslan: kita terpaksa keras sikit, pendekatan sekarang kita ada gadjet yang membolehkan kita dapat tahu orang itu buat kesalahan.
Kami sudah tahu anda buat salah kerana kami sekarang ada keupayaan untuk mencari orang yang membuat kesalahan lalu lintas.
Tak perlu menahan sudah, melalui gajet itu kita tahu berapa saman anda, kesalahan anda.
Moderator: Bagaimana nak bezakan penunggang motor profesional atau sebaliknya?
4.15pm: Shahrol Yuzy: Valentino Rossi itu kawan saya. Pernah sekali Rossi melihat satu aksi penunggang motosikal di negara ini.
Shahrol Yuzy: Beliau hairan dan bertanyakan kepada saya. Saya hanya menjawab itu adalah trend (tunggang motosikal) di Malaysia.
Apa yang membezakan kita sama ada penunggang motosikal profesional ini hanyalah pengalaman.
Ada orang sudah pegang lesen hampir 20 tahun, tetapi dalam setahun hanya sekali atau dua kali setahun.
Kurang pengalaman sebabkan penunggang bahayakan nyawanya, rakan-rakan dan pengguna jalan raya yang lain.
4.20pm: Moderator: Pengalaman bagaimana untuk bawa anak muda untuk ikut undang-undang?
4.22pm: Achey: Gunakan apa yang ada pada dia kini. Guna kepakaran sebagai mata pencarian dengan cara betul.
Nak larang tak boleh. Nanti buat curi-curi. Pendekatan saya ialah kongsi dan join mereka dan bagitahu mereka.
Bagitahu mereka praktik keselamatan. undang-undang ada perlu ikut contoh pakai tali pinggang, helmet.
4.26pm: Moderator: Boleh jelaskan mengenai aspek kanak-kanak dalam kenderaan.
Dr Kulanthayan: 500 hingga 1000 kanak-kanak mati dalam setahun sebab kemalangan.
Di bahagian kereta hadapan adalah tempat paling berisiko.
Tempat penunggang depan, jangan letak budak di hadapan, bahaya!
4.30pm: Moderator: Apakah laluan yang betul untuk penunggang motosikal di jalan raya?.
Shahrol Yuzy: Laluan di jalan raya bukanlah untuk penunggang motosikal berlumba.
Kalau mahu berlumba, gunakanlah litar perlumbaan supaya tidak membahayakan nyawa pengguna jalan raya yang lain.
4.33pm: Dr Kulanthayan: Tolong pastikan gunakan tali keledar ketika menaiki kenderaan.
Penunggang yang duduk di belakang tolonglah pakai tali keledar di tempat duduk belakang.
Kenapa ketika duduk memandu kita boleh pakai tali keledar di hadapan tetapi duduk di belakang tak pakai pula?
Cara pakai tali keledar adalah anda perlu menyentuh badan. Itu yang ingin saya tekankan.
Minta tolong guna tali keledar dan pakai dengan betul.
Manakala kanak-kanak pula kalau menyentuh muka dia tak sesuai pakai tali keledar.
4.26pm: Moderator: Bagaimana kita mahu bentuk sikap masyarakat?.
ACP Ruslan: Inilah hakikatnya. Bukan senang mahu bentuk sikap masyarakat.
Bagaimanapun sebagai pihak polis, kita masih percaya kesedaran masyarakat boleh diubah.
Ia bergantung kepada pengguna jalan raya. Mereka perlu berubah sikap dan patuhi jalan raya.
Kalau mahu berseronok (berlumba) pergilah tempat yang sepatutnya.
4.40pm: Moderator: Bagaimana kita mahu bentuk sikap masyarakat?
ACP Ruslan: Silap sedikit, walaupun hanya dua saat akan membawa kesan yang besar ke dalam hidup kita.
Budayakan sikap pemanduan sopan di jalan raya.
Bagi pihak berkuasa, polis akan sentiasa menguatkuasakan undang-undang di jalan raya.
Kalau tidak mahu berubah, pihak berkuasa akan ambil pendekatan 'paksa' pemandu untuk berubah dan sedar risiko terhadap kemalangan jalan raya.
Sesi diskusi wacana telah tamat kini sesi soalan jawab bermula.
4.50pm: Soalan penonton: Kenapa tiada jabatan yang sama-sama sedar tentang kelemahan jalan raya kita sendiri?
5.00pm: Wacana Sinar tamat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan