Rabu, 28 September 2011

Fahami Isu.Mengapa soal Hudud ini timbul semula?

Oleh al_madd

Setiap tahun Kelantan menyambut hari Hudud. Bukan tahun ini sahaja, malah tahun lepas. Persoalannya, mengapa tiada liputan media dan ia tidak menjadi isu pada tahun tahun sudah?

Mengapa hari Hudud pada tahun ini, media yang merupakan lembu-lembu UMNO bersibuk-sibukkan diri mengulas dan membuat liputan itu dan ini, pemimpin UMNO mengulas itu dan ini?

Bila ia menjadi isu semula, dituduh pula PAS mahu mengalih perhatian berkenaan isu Mat Sabu. Walhal isu Mat Sabu menjadi modal tidak menjadi UMNO menyerang PAS kerana dengan isu ini, telah mewujudkan diskusi,forum, dll mengenai kewajaran"sejarah perlu ditulis semula". Malah ia dibincangkan diperingkat nasional oleh para ahli akademik di universiti.

Kini isu Hudud dihubungkait pula oleh UMNO dengan isu Mat Sabu. Hah, Ini tidak lain dan tidak bukan, UMNO ketandusan modal untuk menyerang Pakatan Rakyat setelah puas bergodek dengan isu Mat Indera yang tidak menjadi, dan kehabisan modal menggunakan modal seks menyerang Pakatan Rakyat. Kini disengajakan pula isu Hudud agar menjadi modal baru menjelang PRu13.

Dalam merasakan diri cerdik, sebenarnya UMNO bodoh. UMNO tersilap, mengenai hudud, pendirian PAS terhadap Hudud tidak pernah berubah. Bila UMNO memainkan isu ini, UMNO yang terperangkap sebenarnya.

Tembelang UMNO pecah apabila mengatakan realiti hari ini di Malaysia tidak memungkinkan pelaksanaan hudud dilaksanakan. Pengakuan berani mati Najib (Walhal seorang muslim) ini keluar setelah keluar kenyataan daripada Gerakan dan MCA mengatakan mereka sanggup keluar Barisan Nasional kalau UMNO laksanakan hudud.

Haha. Ya benar, kini siapa bijak dan siapa terperangkap? Di sini dilihat UMNO lebih takutkan MCA dan Gerakan daripada takutkan Allah. Alasan diberikan konon tidak bersesuaian dengan realiti masyarakat Malaysia hari ini yang berbilang kaum, sedangkan pada zaman Rasullah masyarakat lebih majmuk dan berbilang kaum /suku / kabilah.

Bila isu ini dimainkan, yang cerdik dan untung adalah PAS / TGNA. Yang nampak bodoh dan takut adalah UMNO / Najib. Lembu lembu UMNO pula yang terdiri daripada Tv3suku, Tv1, Utusan Meloya dan Berita Hairan yang bermatian menyerongkan persepsi rakyat terhadap Hudud dengan mewujudkan perspektif hudud sebagai undang-undang primitif, kini tidak sempat cover kenyataan para pemimpin taghut mereka yang kini telah tersasar dalam membuat kenyataan, hingga mewujudkan kebencian Muslim di negara ini.

Bagi yang celik agama, masih sayangkan Islam, akan memandang jijik perlakuan UMNO dan lembu-lembunya. Bagi yang jahil, mereka akan berterusan sesat berada di bawah pemerintahan UMNO.

Kesimpulannya,

1) PAS tetap dengan "pendirian hudud" dan tidak pernah berubah.

2) Hari hudud pada tahun ini sengaja di isukan sebagai modal politik UMNO menjelang PRu13. Sebelum ini UMNO dan lembu-lembunya langsung tidak mempedulikan Hari Hudud.

3) UMNO terperangkap dengan diri sendiri beberapa kali. Isu Mat Indera dan kini, isu Hudud. Najib telah membuat perkiraan yang salah. Dengan menolak pelaksanaan hukum hudud, beliau berfikiran bahawa boleh mendapatkan sokongan dan undi masyarakat bukan Islam

4) Kenyataan Gerakan dan MCA telah menampakkan lagi kekecutan UMNO terhadap kedua-dua parti Cina itu dan pendirian UMNO yang menolak Hudud.

Tiada ulasan: