Isnin, 23 Julai 2018

Pinjaman yen Jepun kurangkan kos hutang, kata Dr Mahathir

Perdana menteri berkata kos pinjaman yang dibuat kerajaan terdahulu adalah jauh lebih tinggi berbanding apa yang dibuat kerajaan Pakatan Harapan.
 
 
 
Dr Mahathir berkata, membayar semula hutang yen berfaedah rendah bermakna negara tidak lagi dibebankan dengan faedah tinggi 6% hutang asal.

KUALA LUMPUR: Pinjaman kewangan daripada Jepun dapat mengurangkan kos hutang yang ditanggung kerajaan ketika ini.
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pinjaman itu dapat mengurangkan kos wang yang tinggi kerana kadar faedah hutang yang diambil kerajaan dahulu terlalu tinggi iaitu 6%.

“Goldman Sach pula diberi komisen 10% daripada jumlah hutang. Ini bermakna kerajaan dahulu hanya mendapat 90% daripada wang yang dihutang, tetapi membayar faedah ke atas 100% pinjaman.

“Mata wang Jepun yen lebih murah daripada ringgit, iaitu yen bernilai satu sen AS$ manakala RM1 bernilai 25 sen AS$. Namun nilai yen rendah tidak bermakna hutang lebih murah.
 
 
“Kita akan pinjam yen sebanyak nilai dolar AS atau ringgit yang kita hutang dahulu. Yen akan ditukar kepada dolar AS untuk bayar hutang dalam mata wang dolar AS atau ringgit,” katanya.

Dr Mahathir berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (BN-Bagan Datuk) pada sesi perbahasan Dewan Rakyat hari ini tentang apakah rasional Malaysia membuat pinjaman daripada Jepun yang mempunyai nilai mata wang lebih tinggi daripada ringgit walaupun faedah yang bakal dikenakan terhadap pinjaman tersebut dikatakan rendah menyebabkan hutang negara menjadi lebih tinggi.

Dr Mahathir berkata, membayar semula hutang yen berfaedah rendah bermakna negara tidak lagi dibebankan dengan faedah tinggi lebih daripada 6% hutang asal.

“Kita masih berhutang tetapi kos hutang menurun. Itu sebab kita cuba dapatkan pinjaman yen daripada Jepun,” katanya.

Tiada ulasan: