Rabu, 15 Januari 2014

Video Seks Mustafa Ali : Umno Tarik Balik Saman

Rakyat News
 
Alif Mustapha 
 
 
KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menerima Penghakiman Persetujuan luar mahkamah berhubung tuntutan saman fitnah UMNO dalam kes video seks yang didakwa melibatkan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.
 
Peguam Plaintif Raihanah Ashriqin Ariffin bagaimanapun berkata, tiada permohonan maaf diterima daripada pihak defenden, hanya menyatakan kekesalan malah tiada perintah untuk sebarang tanggungan kos.
 
"Kita telah datang proses mediasi dihadapan hakim Zainal L Salleh, kedua-dua pihak bersetuju untuk kita tarik balik saman terhadap defenden-defenden dan siaran yang tidak merujuk kepada UMNO. Tiada permohonan maaf, hanya menyatakan kekesalan," katanya ketika ditemui pemberita selepas keputusan mediasi dibacakan di hadapan hakim Datuk John Louis O'hara di sini hari ini.
 
Dalam pada itu permohonan kedua-dua belah pihak, Raihanah bagi pihak plaintif dan Zulhazmi Shariff bagi pihak Defenden- Defenden telah mencapai 4 persetujuan.
 
Antaranya, Defenden Pertama dan Defenden Kedua menarik balik kenyataan yang merujuk kepada UMNO. Malah Defenden Ketiga juga perlu menyiarkan kenyataan Defenden Pertama dan Kedua. Selain itu kenyataan yang telah dikeluarkan sebelum ini di laman portal Harakah Daily ditarik balik serta merta.
 
Plaintif, Datuk Abdul Rauf Yusoh selaku Pegawai Awam bagi pihak UMNO sebelum ini menfailkan tuntutan saman terhadap Datuk Mustafa Ali, peguam Asmuni Awi dan Ketua Pengarang Harakahdaily Zulkifli Sulong (Defenden-Defenden) berhubung beberapa kenyataan berunsur fitnah.
 
Sebelum ini UMNO telah menfailkan saman fitnah terhadap Mustafa Ali, peguamnya dan HarakahDaily kerana didakwa mengaitkan parti itu dengan penyebaran video lucah yang dikatakan mirip Setiausaha Agung PAS terbabit.
 

Tiada ulasan: