Khamis, 9 Januari 2014

Harga makanan kantin sekolah naik

Naeem Raffi 


SHAH ALAM: Pengusaha-pengusaha kantin terpaksa menaikkan harga sajian makanan sekirannya mereka terus dibebankan dengan lambakan kenaikan harga barangan di pasaran sehingga menjejaskan kos operasi mereka.

Setiausaha Persatuan Pengusaha Kantin Sekolah-Sekolah Malaysia, Hamzah Omar, berkata ia bagaimana pun berlaku pada kadar yang minimum dan tidak membebankan mana-mana pihak khususnya ibu bapa.

“Selaku organisasi yang bertanggungjawab kepada pengusaha kantin ini, kami sentiasa memantau dan memastikan agar setiap pengusaha kantin mematuhi kontrak dengan mengekalkan harga tanpa melakukan perubahan harga sesuka hati

“Namun, apabila harga barangan dipasaran melambung naik, sedikit perubahan harga makanan terpaksa dilakukan pengusaha kantin. Itu pun dinaikkan pada kadar minimum bagi menampung kos operasi mereka dan bukannya untuk membuat keuntungan berlibat ganda,” jelasnya ketika dihubungi Selangor Kini.

Mengulas lanjut, Hamzah berkata proses sebut harga dan pemberian tender dari sekolah kepada pengusaha kantin sudah cukup membuktikan hanya pengusaha terbaik dilantik dalam memastikan semua pihak khususnya ibu bapa tidak terkesan.

“Setiap kali sekolah buka sebut harga dan tender baru, sekurang-kurangnya berbelas pengusaha akan memohon. Jadi mereka perlu bersaing dan hanya pengusaha yang memberi sebut harga terbaik akan dipilih oleh sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD).

“Ini bermaksud, kenaikan harga yang minima itu adalah persetujuan bersama antara sekolah dan PPD. Kenaikan harga yang minima itu, pada saya adalah sangat wajar ekoran lambakan kenaikan harga barangan yang melambung naik hari ini,” jelasnya.

Menjawab keluhan ibu bapa berhubung kenaikan harga makanan di kantin menjelang tahun ini, Hamzah berkata para pengusaha kantin juga terkesan dan bukan sewenangnya mahu mengambil kesempatan meraih keuntungan.

“Kita faham beban yang ditanggung semua ibu bapa ini. Namun, ibu bapa juga perlu memikirkan beban yang ditanggung pengusaha kantin.

“Mereka ini pun terdiri dari kalangan ibu bapa yang turut memerlukan sumber pendapatan,” katanya.

Sebelum ini, Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali, berkata Kerajaan pusat perlu mengawal harga makanan di kantin sekolah bagi mengelakkan ibu bapa mengalami bebanan dengan kenaikan kos sara hidup di negara ini.

Katanya, Kerajaan Pusat perlu memikirkan kaedah untuk membantu ibu bapa bagi memastikan pembelajaran anak-anak tidak terjejas.- Selangor Kini

Tiada ulasan: