Ahad, 3 Februari 2013

Kepimpinan Telus Mampu Beri Rakyat Pendidikan Percuma


Anuar Ahmad

SHAH ALAM  : Kepimpinan negara yang telus dan tidak mengamalkan sistem kapitalis sebenarnya mampu merealisasikan pendidikan percuma di negra ini.

Perkara ini dinyatakan Naib Canselor Universiti Selangor (Unisel), Profesor Dr Anuar Ahmad dalam satu temubual ekselusif bersama Tv Selangor semalam.

Oleh itu, bagi merealisasikan pendidikan percuma ini, pihak Unisel secara serius akan membincangkan perkara ini dalam Konvensyen Antarabangsa Pendidikan (KAP 2013) yang akan berlangsung pada 4 dan 5 Februari ini.

Konvensyen yang bertempat di Dewan Pro-Canselor UNISEL Seksyen 7 Shah Alam itu akan dirasmikan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

KAP 2013 akan menampilkan ahli-ahli akademik seperti Dr. Amal Fathullah Zarkarsyi dari Pesantren Darul Salam, Gontor, Indonesia dan Prof Dr Ameenah Gurib-Fakim dari Universiti Mauritius.

Selain itu KAP 2013 juga disertai penggubal dasar dan pemikir-pemikir politik seperti Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli.

Mengulas lanjut berhubung kesediaan negara melaksana pendidikan percuma, Anuar percaya ia mampu melaksanakannya seperti mana yang dilakukan oleh Mauritius.

“Melihat kepada pendapat negara kasar, Malaysia agak baik berbanding negara-negara miskin yang lain seperti Mauritius yang mana pendapatan negara kasarnya lebih rendah daripada Malaysia.

“Namun ia (Mauritius) mampu memberi pendidikan percuma sehinggakan pengangkutan anak-anak ke sekolah turut dibiayai oleh kerajaan,” katanya.

Tiada ulasan: