Isnin, 14 Januari 2013

KWSP, KWAP dipaksa untuk membeli saham Felda? Jangan cuba untuk menyekat kebenaran, Muhyiddin!

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


DIKEMASKINI -Ketua Biro Pelaburan PKR Wong Chien menghidu perbuatan Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin kerana cuba menyekat rakyat dari berbicara tentang penggunaan wang persaraan rakyat untuk membeli saham Felda yang semakin merosot dan mengugut Suruhanjaya Sekuriti Pertukaran Bursa Malaysia untuk mengambil tindakan terhadap Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim kerana menimbulkan isu itu.

“Kami tidak mengada-adakan data. Data ini dilaporkan oleh analisis dan inilah isu yang kita mahu rakyat mengambil perhatian terhadap isu ini. Persoalannya, walaupun penganalisa memberitahu bahawa saham itu tidak menunjukkan tren menaik, kenapa KWSP dan KWAP berterusan membeli saham itu dalam jumlah yang begitu banyak. Kami mahu KWSP menjelaskan pembelian ini yang jelas bertentangan dengan pergerakan pasaran kepada pencarum yang berhak mengetahui akan keadaan ini,” Wong memberitahu sidang akhbar pada hari Jumaat.

Adakah KWSP dan KWAP menerima arahan secara langsung atau tidak dari kerajaan atau ahli politik untuk membeli saham Felda? Adakah telah wujud perbuatan pecah amanah mahupun salah laku- sila beritahu rakyat. Hampir semua kita mempunyai kepentingan dalam KWSP dan KWAP. Wujudkah perkaitan dengan orang –orang tertentu (Kroni BN) dalam penjualan kepentingan mereka kepada KWSP? Inilah persolan yang mesti dijawab dihadapan rakyat dengan jujur.

Menyelamatkan Kroni


Wong Chen memberi respon kepada komen terbaru dari Muhyiddin bahawa Anwar sebenarnya iri hati terhadap penyenaraian Felda dalam IPO terbesar dunia pada tahun 2012 dan mahu mempolitikkan isu ini supaya harga sahamnya terus menurun.

“Saya tidak pasti sama ada Suruhanjaya Sekuriti atau Bursa Malaysia boleh mengambil tindakan terhadap Anwar kerana membuat berbaur hasutan.” Bernama melaporkan Muhyiddin sebagai berkata.

Minggu lepas, Anwar telah memberi amaran harga saham Felda sepatutnya berada pada paras yang rendah jika tidak kerana campur tangan beberapa institusi kerajaan seperti KWSP. Beliau berkata ia adalah jelas penyenaraian keseluruhan - yang memerlukan peneroka berputus asa semua tanah mereka berjumlah hampir 800,000 ekar - bertujuan memberi manfaat kepada kroni BN.

"Hanya kroni-kroni yang mendapat manfaat, termasuk pengerusi dan FGV lembaga pengarah yang mendapat saham dengan mudah dan dijual awal semata-mata untuk keuntungan. Kemudian harga turun," kata Anwar.

Rekomendasi membeli tiada lagi


Di sidang akhbar pada Jumaat, Wong Chen menunjukkan slaid dari halaman skrin Bloomberg yang disediakan oleh penganalisis pasaran. Menurut Wong, dari segi keseluruhan dan cadangan penganalisis telah bertukar negatif seawal 9 Ogos pada tahun lepas, dengan " tiada lagi terdapat pengesyoran untuk dibeli".

"Dari tarikh itu hingga 4 Januari 2013, walaupun pandangan terhadap keseluruhan saham adalah negatif dan harganya juga jatuh, KWSP terus membeli. Ia malah menambah 46.000.000 lagi pembelian saham kepada portfolionya. Untuk tempoh yang sama, KWAP juga menambah 10 juta saham. Tren membeli KWSP dan KWAP amatlah bertentangan. ini memang tidak patut bagi dana pencen, "kata Wong.

Aktiviti membeli kembali pada bulan Jun sehingga awal bulan ini dan foray keseluruhan di pasaran terbuka dari 29 Jun 2012 hingga 4 Januari 2013, mengakibatkan KWSP telah membelanjakan dalam anggaran RM455 juta dan KWAP RM305 juta, katanya. Harga pasaran semasa berlegar sekitar RM4.60, ini diterjemahkan ke dalam kerugian di atas kertas sebanyak RM40 juta bagi KWSP dan RM35 juta pula kepada KWAP.

"PKR percaya bahawa pemegang KWSP dan penjawat awam mempunyai hak untuk mengetahui sama ada pembelian ini yang sebahagian besarnya bertentangan dengan cadangan penganalisis dan pandangan pasaran, bermotifkan politik," kata Wong.

KWSP merupakan wang simpanan Pekerja dimana hampir semua rakyat Malaysia yang bekerja telah menyumbang kepadanya, manakala KWAP atau Kumpulan Wang Persaraan menguruskan sumbangan dari kakitangan Kerajaan Persekutuan, Badan Berkanun, Pihak Berkuasa Tempatan dan Agensi lain.

Menanggung kerugian yang dijual Kroni BN?


Wong Chen tidak menolak
kemungkinan bahawa KWSP dan KWAP boleh sedang menanggung kerugian sehingga saham yang dijual oleh kroni Umno, yang telah dianugerahkan bahagian besar saham lebih daripada yang telah diberi kepada peneroka Felda semasa penyenaraiannya pada tahun lepas.

"Dalam IPO, terdapat kontroversi siapakah pelabur Miti yang diluluskan yang diberi 3 kali lebih bilangan saham yang diperuntukkan kepada peneroka.

Ini adalah satu misteri sehingga kini tetapi untuk melayakkan diri sebagai pelabur Miti anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya RM3 juta dalam nilai bersih, dalam erti kata lain, mereka amat kaya. Mengapa orang-orang kaya ini diberikan saham lebih daripada peneroka Felda? Adakah mereka orang-orang yang sedang menjual saham kepada KWSP dan KWAP untuk menanggung kerugian? ini adalah persoalan hangat sekarang tetapi kita tidak akan tahu sehingga maklumat diberitahu kepada rakyat, " Wong Chen memberitahu Malaysia Chronicle di luar sidang akhbar, sambil menambah bahawa undang-undang privasi boleh menyekat data tersebut dari didedahkan.

Adalah dipercayai bahawa pelabur-pelabur Miti diluluskan memegang sekitar 300-600 juta saham. Miti merupakan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.


Wang persaraan dalam bahaya, tren kerugian semakin teruk
Wong Chen turut memberi amaran bahawa "kerugian atas kertas" yang ditanggung oleh KWSP dan KWAP adalah berapa pada trend merosot.

"Purata harga sasaran semasa penganalisis bagi FGV adalah RM4.19. Jika harga saham jatuh ke tahap itu, KWSP dan KWAP akan kerugian RM146 juta dan RM129 juta. Jika harga saham Felda jatuh kepada RM3.53 yang merupakan nilai kedua terendah di antara 12 yang tersenarai pada cadangan harga saham (yang dikemukakan oleh Ikatan Penyelidikan), KWSP dan KWAP akan mengalami kerugian atas kertas bernilai kira-kira RM327 juta dan RM295 juta, " tambah Wong.

Tiada ulasan: