Jumaat, 9 September 2011

Status penduduk sementara 'lesap' selepas didedah

Harakahdaily


KUALA LUMPURt: Tiga nama yang didedah Dewan Pemuda PAS semalam yang memiliki Kad Pengenalan Hijau (penduduk sementara) dan didaftar sebagai pemilih, hari ini didakwa "lesap" dalam sistem semakan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Maklumat ketiga-tiga mereka seperta dalam semakan web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah seperti berikut:

Kad Pengenalan: 880306115096

Nama: NUMI BINTI SYUKRI
Lokaliti: KG BUKIT PAYUNG
Daerah Mengundi: MUKIM TENANG
DUN: HULU BESUT
Parlimen: BESUT
Negeri: TERENGGANU

Kad Pengenalan: 820315126446


Nama: HASMIDAH BINTI SURAHBIL
Lokaliti: TMN BAIDURI JAYA
Daerah Mengundi: BANDAR TEKNOLOGI KAJANG
DUN: SEMENYIH
Parlimen: HULU LANGAT
Negeri: SELANGOR


Kad Pengenalan: 840803125475

Nama: JAMALUDDIN BIN TAHIR
Lokaliti: TMN UNIVERSITI/TMN TROPIKA
Daerah Mengundi: UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
DUN: BANGI
Parlimen: SERDANG
Negeri: SELANGOR

Ketiga-tiga individu itu sewaktu disemak pagi semalam mempunyai rekod permohonan JPN sebagai pemegang kad pengenalan hijau, namun hari ini statusnya tidak dapat dikenal pasti sama ada masih berstatus penduduk sementara atau sudah bertukar.

Ianya ekoran sistem semakan di JPN didapati bertukar-tukar status bermula dari kad pengenalan hijau semalam, tiada dalam rekod pada awal pagi tadi, kemudian betukar kepada ungu (tidak diketahui statusnya) sehingga terbaru langsung tidak dapat disemak kerana portal semakan tersebut didakwa sedang diselenggara.

Persoal sistem JPN

Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiat ketika dihubungi mempersoal sistem semakan online JPN yang dilihat lemah dan tidak stabil.

Sedangkan katanya, sistem itu antara paling penting kerana berkait dengan keselamatan negara.

"Apa JPN ni, kita nak tahu apa standard operating procedure (SOP) dia.

"Kejap hijau, lepas tu ungu yang tak tahu apa statusnya itu, lepastu lesap. Apa yang JPN buat sebenarnya," katanya yang juga Ketua Pemuda PAS Johor.

Pada sidang media semalam, Dewan Pemuda PAS mendedahkan meklumat terdapat penduduk sementara pula didaftar sebagai pengundi.

Sebelum ini mereka juga pernah mendedahkan penduduk tetap didaftar sebagai pengundi namun bertukar menjadi warganegara dalam masa beberapa jam selepas didedahkan.

Beberapa bukti kepincangan lain juga didedahkan termasuk kes Mismah yang boleh bertukar status kewarganegara dalam tempoh satu jam setengah, Kg Baru menjadi pengundi, kes nombor kad pengenalan lama dimiliki oleh dua individu, pengundian berganda, undi pos dan beberapa kes lain.

Perkara sama turut dipersoal timbalannya, Adram Musa yang mahu JPN segera menjelaskan kepada rakyat apa sebenarnya yang sedang berlaku.

Katanya, dalam keadaan negara akan berdepan Pilihan Raya Umum ke-13 yang makin hampir, JPN selaku agensi pengesahan data terpenting pula dilihat bermasalah.

JPN akui kelemahan

Sementara itu, JPN hari ini mengakui bahawa kegagalannya mengemaskini pengkalan data menyebabkan satu lagi kes orang bukan warganegara disenaraikan sebagai pengundi.

Seorang jurucakap JPN, Jainisah Mohd Noor dipetik Malaysiakini sebagai berkata, pengundi yang memegang kad pengenalan sementara (kad pengenalan hijau) itu sebenarnya merupakan seorang warganegara.

Pegawai berkenaan berkata, semakan yang dijalankan JPN menunjukkan bahawa pengundi berkenaan, Yusnati Haris, 27, telah diberikan status kewarganegaraan pada 2008.

Tambahnya, Yusnati masih disenaraikan sebagai pemegang kad pengenalan hijau kerana pengkalan data yang boleh diakses oleh masyarakat umum itu tidak dikemaskini.

Masalah seperti ini mula dikesan dalam kes melibatkan seorang pengundi yang meraih kontroversi apabila dikesan dalam data JPN sebagai seorang penduduk tetap tetapi disenaraikan sebagai pengundi dalam rekod pengundi SPR.

Tiada ulasan: