Selasa, 13 September 2011

Semua keputusan RCI tak boleh disemak semula

MALAYSIA KINI


Keputusan bahawa penemuan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) tidak boleh disemak semula terpakai untuk semua kes, kata Majlis Peguam Malaysia.

NONENaib presidennya Christopher Leong berkata Mahkamah Persekutuan mengesahkan prinsip bahawa penemuan dan syor suruhanjaya itu tidak boleh disemak semula kerana ia bukan keputusan yang terikat dengan undang-undang.

Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini berhubung rayuan terhadap penemuan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi kes klip video kontroversi yang melibatkan peguam terkenal Datuk VK Lingam.

Leong menyifatkan keputusan itu sebagai suatu dasar yang baik kerana jika tidak, kepentingan kewujudan suruhanjaya berkenaan akan terhakis dengan teruk.

Katanya Majlis Peguam, yang mengemukakan aduan tentang kesalahan tingkah laku Lingam, perlu membuktikan kebenaran aduannya itu seperti dalam kes lain dan tidak boleh bergantung pada penemuan suruhanjaya itu sebagai bukti.

azlanBeliau berkata sebahagian kes Lingam kini didengar oleh Lembaga Disiplin Peguam Bela dan Peguam Cara.

Diminta memberi pandangan tentang keputusan itu, Lingam berkata ia merupakan keputusan penting dan bersejarah kerana ini merupakan julung kalinya Mahkamah Persekutuan membuat penghakiman tentang penemuan Suruhanjaya Siasatan Diraja, yang beliau sifatkan sebagai "suatu panduan yang baik".

Peguam B Lobo, yang mewakili bekas ketua hakim negara Tun Mohd Eusoff Chin, seorang daripada responden dalam kes itu, pula berkata keputusan Mahkamah Persekutuan itu tidak mewajibkan kerajaan mengambil tindakan berhubung keputusan suruhanjaya berkenaan.

Bagaimanapun, seseorang yang terjejas oleh penemuan suruhanjaya itu tidak mempunyai cara untuk membersihkan imejnya, kata beliau.

azlanSementara itu, peguam Gobind Singh, yang mewakili keluarga Teoh Beng Hock dalam permohonan mendapatkan semakan semula kehakiman bagi mencabar keputusan Suruhanjaya Siasatan Diraja bahawa Teoh telah membunuh diri, berkata beliau akan memberi nasihat sewajarnya kepada mereka berhubung keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini.

"Keputusan Mahkamah Persekutuan bahawa penemuan Suruhanjaya Siasatan Diraja tidak boleh dibawa untuk semakan semula kehakiman adalah amat jelas," katanya.- Bernama

Tiada ulasan: