Sabtu, 10 September 2011

Perihal Emas: Bahana menyimpannya terlalu lama

Sam Chee Kong, Malaysia Chronicle

Emas tidak mempunyai apa-apa keistimewaan selain mempunyai kilauan yang cantik. Permintaan untuk emas berkait rapat dengan permintaan di kala waktu cemas. Jika didalam tempoh satu atau dua tahun, pada saat-saat pelabur menjadi cemas, anda akan mendapat banyak keuntungan dengan emas. Tika saat mereka merasa sedikit selesa, anda tidak akan mendapat apa-apa pula keuntungan. Dalam pelaburan jangka panjang, emas sememangnya tidak menguntungkan.- Warren Buffet bercakap perihal pelaburan emas.

Emas bukanlah pelaburan yang baik bagi pelabur. Ia lebih kepada insurans di waktu menghadapi keadaan sukar. Seperti apa yang dinyatakan Warren Buffet, permintaan emas akan naik jika orang menjadi takut. Ini menjelaskan bahawa permintaan bagi emas berkolerasi dengan ketidak tentuan pasaran. Semakin keadaan tidak menentu, semakin tinggilah permintaan untuk emas.

Seorang pelabur yang bijak akan memperuntukkan sedikit emas ke dalam portfolionya sebagai sebahagian daripada peruntukan asset. Ia adalah sesuatu yang bijak jika anda hanya memperuntukkan peratusan yang kecil bagi emas, mungkin antara 3-5% sahaja. Ini memastikan jika terdapat kemerosotan besar bagi mata wang dan ekonomi, anda masih ada sedikit perlindungan. Mengapa memperuntukkan sejumlah yang kecil sahaja dan tidak lebih dari itu? Apakah ini bererti emas bukanlah pelaburan yang baik?

Dua pihak yang bebeza

Sebab pertama ialah harga emas mudah dimanipulasi, seperti yang dipelajari kita pada dekat yang lalu. Terdapat kecenderungan untuk mata wang fiat untuk menekan harga emas pada masa ia dianggap sebagai ancaman. Ada dua kumpulan terbesar yang berpengaruh pada masa ini iaitu mereka yang pro wang fiat dan satu lagi pro kepada standard emas. Perbalahan sentiasa berlaku antara kedua-dua pihak.

Malang bagi mereka yang pro kepada harga emas, ekonomi dikawal oleh pihak penyokong mata wang fiat. Mereka akan menggunakan apa jua cara untuk menindas harga emas melaui bank pusat mahupun pemerintah.

Ramai salah faham tentang maksud rizab persekutuan. Ia bukanlah dimiliki kerajaan tetapi dimiliki entiti persendirian. Ia terdiri daripada 12 bank rizab wilayah yang dimiliki oleh bank-bank komersil. Rizab Persekutuan Bank New York memegang peratusan terbesar saham dalam Sistem Rizab Persekutuan iaitu sebanyak 53%.

Dua pemegang saham terbesar Rizab Persekutuan New York adalah JP Morgan Chase dan Citigroup. JP Morgan dan Citibank adalah asas kewangan empayar Morgan dan Rockefeller. Jadi, sebagai pemegang saham terbesar Rizab Persekutuan New York , mereka juga pemegang saham terbesar Rizab Persekutuan di Amerika Syarikat. Rizab Persekutuan New York merupakan pemegang saham terbesar dalam sistem.

Pihak yang memiliki "mata wang fiat" juga memiliki CME. Jadi, pada asasnya, dengan memiliki Rizab Persekutuan, mereka mempunyai bekalan yang tidak terhad keatas wang fiat. Rockefeller juga adalah pemegang saham Chicago Mercantile Exchange (CME) dan pada masa yang sama juga mempunyai kedudukan yang utama dalam stok emas, sehingga mencapai beberapa ratus bilion dolar. Jadi, terdapat kecenderungan untuk mereka menekan harga emas dengan menggunakan CME dalam menaikan margin perdagangan dalam emas.

Voiker menyebabkan trend emas menurun selama 20 tahun

Kedua, jika kenaikan margin oleh CME tidak berjaya, Rizab Persekutuan melalui Bernanke tidak akan teragak-agak untuk melakukan kejutan melalui tindakan Paul Volcker 1981. Pada tahun 1981, Pengerusi Rizab Persekutuan, Paul Volcker dalam usahanya untuk menamatkan kesan kenaikan inflasi (13.5% pada tahun 1981) daripada komoditi dan emas, menaikkan kadar faedah sebanyak 21.5% pada tahun 1981. Pada masa yang sama, pemegang dolar asing juga melambakan dolar sebagai protes atas dasar asing dalam pentadbiran Carter.

Akibat daripada kenaikan faedah, pasaran kukuh emas telah secara rasminya berakhir dari tahun 1970-an hingga 1981. Harga emas sentiasa menurun untuk 20 tahun berikutnya. Kenaikan tiga kali ganda kadar faedah pada masa yang sama juga telah memaksa kadar faedah global naik mendadak, mencetuskan kemelesetan ekonomi global. Menjelang tahun 1982, status dolar sebagai mata wang rizab dunia telah dipulihkan.

Roosevelt menahan emas, begitu juga Obama

Akhir sekali, semasa Kemelesetan Besar pada tahun 1930-an, banyak bank telah ditutup. Berikutan keputusan England pada tahun 1931 yang telah menghapuskan pound sterling dari standard emas, pelabur asing kembali ke AS untuk emas. Pada masa itu, Nota Simpanan Persekutuan (FRN) adalah 40% disokong oleh emas. Pihak berkuasa tahu bahawa jika setiap orang mula menukar pegangan dolar mereka kepada emas, maka dalam masa yang singkat, akan ada emas lagi untuk mengukuhkan mata wang. Oleh itu, sistem bekalan wang akan runtuh sepenuhnya.

Sesuatu yang drastik perlu dilakukan, untuk menghentikan trend yang membimbangkan. Maka pada 5 April 1933, Presiden Roosevelt menahan emas rakyat Amerika dengan menukar FRN dari janji untuk membayar dalam emas ke dalam tender sah itu sendiri, disokong oleh kepercayaan penuh dengan kredit Amerika Syarikat. Beliau mengukuhkan dolar Amerika Syarikat (AS) sebanyak 40% dalam sekelip mata, dengan menaikkan harga emas dari $ 20,67 satu aun troy ke $ 35,00 aun troy.

Walau bagaimanapun, tiada siapa yang dapat mengambil kesempatan daripada tawaran Roosevelt kerana orang ramai tidak dibenarkan untuk menukar emas mereka sehingga 31 Disember 1974. Hanya pada masa itulah rakyat Amerika dibenarkan untuk membeli, menjual dan memegang emas. Ia seumpama kaunter di BSKL yang digantung untuk tempoh 40 tahun dan semasa ia akan dibuka semula pada tahun 2051, tidak ramai antara kita yang masih hidup pada waktu itu.

Masa terdesak memerlukan langkah terdesak dan tidak menghairankan jika pentadbiran Obama akan sekali lagi menahan emas. Seperti yang anda boleh agak, kemungkinan untuk menang dalam permainan ini dalam jangka masa panjang adalah berat sebelah, iaitu ke arah kartel. Selagi mereka yang bertanggungjawab adalah pro " mata wang fiat", harga emas akan sentiasa ditindas dan mereka boleh menggunakan apa jua cara dianggap betul, walaupun dengan menggunakan taktik jahat.

Pembunuh terbesar - niaga hadapan emas lwn sebenar

Pemenang Nobel Nouriel Roubini, selepas spekulasi palsu ke atas pasaran kukuh apabila harga emas mencecah USD830 dan USD1, 300 menghantar mesej twitter berikut, dengan penekanan,

"SPAM (hidangan daging khinzir Amerika atau slang untuk penipuan) lebih dipercayai untuk memberi lindungan terhadap inflasi daripada emas: anda boleh makan dan ia boleh bertahan selama 1000 tahun. Emas, adalah seperti dinyatakan dengan tepat oleh Keynes, adalah harta karun yang sia-sia ".

Bagaimanapun demi perbincangan, seperti yang kita tahu harga niaga hadapan emas mendahului harga emas sebenar. Jadi, apabila semua orang mula berebut untuk emas, amnya semua yang memegang niaga hadapan emas kertas akan memulakan lambakan apabila mereka menyedari tidak akan ada emas sebenar untuk penghantaran.

Ini akan membawa kepada kejatuhan harga niaga hadapan emas. Sejak harga emas sebenar didahului harga niaga hadapan emas, apakah harga emas sebenar? Bolehkah sesiapa menerangkan perkara ini?


Tiada ulasan: