Ahad, 25 September 2011

Pembalak mohon Najib bantu dapatkan RM63 juta

Susan Loone


Satu delegasi lima pelabur hari ini menyerahkan satu memorandum kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memohon campur tangannya untuk menyelesaikan kes pelanggaran syarat kontrak oleh kerajaan Pahang yang didakwa gagal untuk membayar syarikat mereka kira-kira RM63 juta sebagaimana yang diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi Kuantan.

najib lim guan eng cycle event 250911 3Mewakili syarikat Seruan Gemilang Makmur dan diketuai oleh pemegang sahamnya, Ramli Suleiman dan Lee Sin, kumpulan itu menyerahkan memorandum berkenaan kepada Najib ketika pelancaran Berbasikal Amal 1Malaysia untuk Pendidikan di Penang Straits Quay, Tanjong Tokong di Georgetown.

Ramli menggesa Najib (atas, kanan) untuk memastikan bahawa kerajaan Pahang membuat bayaran yang telah tertunggak sejak empat tahun lalu.

Beliau juga berjanji bahawa syarikat yang berpangkalan di Kuantan itu akan menderma kira-kira RM1.5 juta untuk pendidikan, sekiranya mereka menerima wang daripada kerajaan.

"Kami yakin bahawa Najib akan cuba dan membantu kami kerana dia seolah-olah mengambil berat tentang masalah rakyat," katanya kepada pemberita selepas Najib telah meninggalkan majlis berkenaan setelah mengumumkan RM15 juta berjaya dikumpulkan untuk pendidikan Cina.

"Kami juga mahu jawapan dari kerajaan Pahang berhubung mengapa mereka tidak mematuhi keputusan mahkamah untuk membayar wang yang diarahkan dibayar kepada kami," katanya kepada perdana menteri yang juga merupakan ahli parlimen Pekan.

pahang logger hunger strike 080911Ramli berkata kumpulan itu akan ke Kuantan minggu ini untuk mencuba bertemu dengan kerajaan negeri kerana mereka percaya dengan rundingan dan perbincangan.

Mereka juga menggesa kerajaan Pahang untuk mencontohi rakan mereka dari Pulau Pinang yang baru-baru ini mengeluarkan RM15 juta sebagai pampasan kepada ahli perniagaan Tan Hak Ju.

Tan menyaman kerajaan negeri kerana tidak memproses permohonan tanahnya dengan betul dan kemudian membatalkannya apabila mendapati tanah itu dimiliki oleh pihak lain.

Ketua Menteri Lim Guan Eng yang turut hadir bersama Ramli menggesa kerajaan Pahang untuk membuat bayaran seperti yang dilakukan oleh Pulau Pinang yang katanya "menghormati kedaulatan undang-undang".

pahang logger hunger strike 080911Pelabur-pelabur itu sebelum ini bergilir-gilir mogok lapar dalam usaha merayu kerajaan Pahang membayar wang mereka yang kini terkumpul dengan faedah berjumlah kira-kira RM70 juta.

Ramli, seorang pegawai UTK bersara dan pernah berkhidmat sebagai pengawal peribadi Sultan Pahang selama enam tahun, mendakwa bahawa Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob dan pentadbirannya telah mengabaikan tanggungjawab mereka.

Tiada ulasan: