Khamis, 13 Ogos 2020

Ismail: KKM akan teliti vaksin Rusia terlebih dahulu

MALAYSIAKINI

Malaysiakini

Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob berkata Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan meneliti vaksin Covid-19 yang diluluskan oleh Rusia terlebih dahulu sebelum Putrajaya membuat sebarang keputusan untuk memesannya.

"Saya rasa masih terlalu awal (untuk memesan vaksin).

"Saya percaya Kementerian Kesihatan akan meneliti perkara ini terlebih dahulu kerana banyak negara sekarang mendakwa mereka telah menemukan vaksin itu, tetapi sejauh mana keberkesanan dan keberhasilannya, saya percaya Kementerian Kesihatan akan melakukan penyelidikan terlebih dahulu," kata Ismail Sabri dalam sidang akhbarnya hari ini.

Pada 12 Ogos, Presiden Rusia Vladimir Putin mengatakan bahawa Rusia telah menjadi negara pertama yang memberikan kelulusan untuk vaksin Covid-19 setelah kurang dari dua bulan ujian ke atas manusia.

Rusia telah menyamakan pencapaian itu dengan kejayaannya dalam persaingan ke ruang angkasa era Perang Dingin.

Bagaimanapun, vaksin itu, yang akan disebut 'Sputnik V' sebagai penghormatan kepada satelit pertama di dunia yang dilancarkan oleh Soviet Union, belum selesai percubaan peringkat akhir.

Rusia masih belum melakukan percubaan berskala besar yang akan menghasilkan data untuk menunjukkan sama ada ia berfungsi - sesuatu yang dikatakan oleh pakar imunologi dan pakar penyakit berjangkit boleh menjadi langkah "semberono".

Pakar kesihatan global mengatakan bahawa tanpa data percubaan penuh, vaksin sukar dipercayai keberkesanannya.

Pakar juga mempunyai kebimbangan mengenai vaksin itu kerana hanya sekitar 10 peratus ujian klinikal yang berjaya.

Beberapa saintis bimbang Moscow mungkin meletakkan imej negara mereka berbanding keselamatan.

Namun, Putin dan pegawai Rusian lain mengatakan ia benar-benar selamat, dengan Putin mengatakan salah seorang anak perempuannya telah mengambil vaksin itu secara sukarela.

"Saya tahu bahawa ia berfungsi dengan cukup berkesan, membentuk imuniti yang kuat dan saya ulangi, ia telah melepasi semua pemeriksaan yang diperlukan," kata Putin dalam pertemuan kerajaan.

Tiada ulasan: