Selasa, 7 Julai 2020

Mahkamah arah anak Najib bayar RM37.6 juta kepada LHDN

Kasthuri Jeevendran
Nafizuddin-Najib
Mohd Nazifuddin Mohd Najib

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan permohonan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi penghakiman terus dalam kes saman cukai bernilai RM37.6 juta terhadap Datuk Mohd Nazifuddin.

Nazifuddin merupakan anak lelaki bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

LHDN sebelum ini telah memohon penghakiman ringkas yang membolehkan mahkamah memilih untuk memutuskan keputusan kes tanpa mendengar keterangan saksi.

Ketika membacakan keputusan, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim memutuskan untuk Nazifuddin membayar LHDN sebanyak RM37.6 juta walaupun pada masa sedang menunggu rayuan.

Jelas Ahmad Zaidi, LHDN sebenarnya telah berjaya mengemukakan kes yang begitu terang dan jelas manakala Nazifuddin selaku defendan pula telah gagal membangkitkan kes dengan merit.

“Saya telah teliti hujah kedua-dua belah pihak malah saya juga telah mempertimbangkan semua aspek menggunakan undang-undang sedia ada.

“Saya berpendapat undang-undang cukup jelas dalam perlembagaan yang mana defenden perlu membayar selama menanti rayuan.

“Defendan tidak dilarang mencabar notis penilaian kemudian terhadap Suruhanjaya Khas Cukai Pendapatan, seperti yang diperuntukkan oleh prosedur undang-undang,” katanya ketika prosiding hari ini.

Sementara itu, peguambela mewakili Nazifuddin, Muhammad Farhan Muhammad Shafee ketika ditemui media berkata, pihaknya akan membuat rayuan sejurus selepas bercakap dengan anak guamnya secepat mungkin.

MGF06072020_LHDN-SAMAN-DATUK-NAZIFUDDIN05-1024x683
Peguam, Muhammad Farhan Muhammad Shafee (kanan) hadir
ke mahkamah berikutan kes saman Lembaga Hasil Dalam
Negeri (LHDN) terhadap anak guamnya, Datuk Mohd
Nazifuddin di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. foto
HAZROL ZAINAL,

Pada 2 Mac, Hakim Zaidi menolak permintaan Nazifuddin untuk menangguhkan prosiding kes sementara menunggu rayuan nilai tunggakan.

LHDN mengemukakan surat perintah saman terhadap Nazifuddin pada 24 Julai tahun lalu, dengan mendakwa beliau masih belum membayar cukai untuk tahun taksiran dari tahun 2011 hingga tahun 2017. –MalaysiaGazette

Tiada ulasan: