Sohibus Samahah Ust Hj Zamri Hashim
Tiada keperluan untuk tangkap, sebar gambar di rumah ibadat lain
HARI INI
terdapat segelintir umat Islam di Malaysia yang cuba mewujudkan budaya
masuk ke gereja dan tempat ibadat agama lain. Situasi ini adalah
perkembangan yang membimbangkan, berikut adalah pendirian Majlis Ulama
ISMA (MUIS):
1.
Mengimani Islam sebagai satu-satunya agama yang berada di atas kebenaran
dan diterima di sisi Allah SWT adalah asas dalam Akidah seorang muslim.
Keimanan ini juga meletakkan bahawa sebarang bentuk agama dan
kepercayaan selain Islam adalah suatu kesesatan yang sedikit pun tidak
diredhai oleh Allah SWT, Tuhan Pemilik seluruh alam.
2. Oleh
itu bagi orang beriman, sebarang bentuk kepercayaan selain atau
menduakan Allah adalah suatu bentuk kesyirikan yang dibenci olehNya.
Maka sebarang bentuk ritual ibadat yang membawa kepada maksud ini juga
tidak diredaiNya kerana ia adalah wasilah kepada syirik. Begitu jugalah
tempat-tempat ritual ini dibuat dihukumkan dengan hukum yang sama kerana
disinilah amalan syirik itu berlaku.
أن أم سلمة وأم حبيبة رضي الله عنهما ذكرتا لرسول الله كنيسة بأرض الحبشة، وما فيها من الصور، فقال: “أولئك شرار الخلق عند الله
Sesungguhnya
Ummu Salamah dan Ummu Habibah menceritakan pada Baginda SAW tentang
keadaan gereja di Habsyah yang wujud di dalamnya gambar dan patung, maka
sabda Nabi: Binaan tersebut adalah seburuk-buruk binaan di sisi Allah. (riwayat Bukhari)
3. Atas
sebab itulah secara asasnya, ulama bersepakat bahawa masuk ke tempat di
mana amalan syirik tersebut dibuat tanpa sebarang keperluan hendaklah
ditegah. Bahkan Mazhab Syafie dan Mazhab Hanafi (Tuhfatul Muhtaj 2/424)
meletakkan ianya adalah haram kerana di dalamnya wujud patung-patung
yang menjadi lambang kesyirikan. Ketegasan jawapan Saidina Umar ra yang
ketika itu merupakan pemimpin dunia diajak oleh paderi-paderi untuk
makan di gereja sebagai meraikan kehadiran tentera umat Islam sepatutnya
dijadikan pelajaran untuk kita:
إنا لا ندخل كنائسكم من الصور التي فيها. يعني التماثيل
Sesungguhnya kami (umat Islam) tidak akan masuk gereja yang ada padanya gambar dan patung (syirik). (Musannaf Abd Razzaq)
4.
Walaupun terdapat ulama yang membenarkan masuk ke dalam tempat tersebut
jika terdapat keperluan, ia tidak sepatutnya menyebabkan kita mengambil
sikap bermudah untuk masuk ke tempat tersebut. Asasnya keperluan yang
dimaksudkan itu sendiri hendaklah dilihat dengan teliti adakah ia
keperluan sehingga tiada pilihan melainkan memerlukan masuk ke dalam
sana dan tidak boleh didapati daripada sumber lain. Kalau terdapat
pilihan maka hendaklah dielakkan daripada masuk. Jika sekadar pada
dialog atau maklumat ia boleh saja didapati daripada perbincangan di
tempat-tempat lain tanpa perlu masuk ke sana.
5.
Kalaulah kita benar-benar rasa ianya keperluan sekali pun contohnya
untuk kajian, kita perlu sedar di sisi Mazhab Syafie ianya menjadi
darurat kerana hukum pada asalnya adalah haram. Hukum dalam darurat
adalah berkadar kepada keperluan tersebut (الضرورة تقدر بقدرها). Maka
dalam hal ini ia perlu dinilai berkadar pada bilangan orang yang masuk,
tempoh dan keadaan yang diperlukan sahaja secara khusus. Jadi
berdasarkan asas ini, di manakah keperluan mengambil gambar di tempat
tersebut? Apatah lagi menyebarkan gambar-gambar perbuatan tersebut jauh
sekali daripada keperluan.
6. Dalam
Islam, seorang muslim bukan sekadar diajar untuk tidak melakukan fitnah,
dalam masa yang sama dia juga dididik untuk tidak melakukan perkara
yang boleh membawa fitnah. Sabda Nabi SAW dalam hadis riwayat Ahmad: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Rasul, hendaklah dia menjauhi tempat yang dihidangkan minuman arak.”
Hadis ini jelas menggambarkan kepada kita bahawa tidak seharusnya
seorang muslim berada di tempat yang terzahir perlakuan yang dilarang
oleh Allah kerana akhirnya ia boleh mengundang fitnah.
7. Hujah
masuk dan ziarah kononnya untuk membina hubungan yang baik dan toleransi
sesama manusia juga adalah perkara yang tidak berasas. Ribuan tahun
Islam menegakkan amalan hidup aman dalam masyarakat berbilang agama yang
tidak pernah dilihat dalam sejarah peradaban manusia tanpa memerlukan
budaya masuk ke tempat ibadat agama lain. Maka persoalannya toleransi
manakah yang kita maksudkan? Harapnya ia bukanlah toleransi barat yang
berfalsafahkan pluralisme. Kalau itu yang dimakusdkan ia bukanlah
membangunkan agama, tetapi meruntuhkan seluruh kehidupan beragama itu
sendiri.
8.
Hendaklah kita semua ingat bahawa kesyirikan atau runtuhnya akidah
sesuatu umat itu bukanlah runtuh dalam satu hari. Apabila kita generasi
hari ini bermudah-mudah, ianya akan membawa generasi selepas kita
bersikap lebih sambil lewa. Ingatlah kisah kaum Nabi Nuh AS bagaimana
kesyirikan mereka itu hadir asalnya bermula dengan berlebihan memuji
orang soleh, membawa kepada binaan yang berakhir dengan penyembahan dan
kesyirikan. Mungkin hari ini kita sekadar masuk dan bergambar, tetapi
boleh jadi generasi selepas kita terlibat dalam amalan keagamaan lain
tanpa rasa apa-apa dan generasi selepas itu akan jatuh lebih dalam ke
lembah kesyirikan.
Moga Allah memelihara kita seluruh umat Islam daripada segala fitnah khususnya yang boleh mengancam akidah kita.
Memandu Masyarakat Mendaulat Syariat
*Sohibus Samahah Ust Hj Zamri Hashim
Pengerusi Majlis Ulama ISMA (MUIS)
Pengerusi Majlis Ulama ISMA (MUIS)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan